Muharo! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Muharo! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Muharo!

Door: Jacko Oosterhof

Blijf op de hoogte en volg Jacko

15 Januari 2014 | Rwanda, Kigali

Wat geweldig om de reacties te lezen! Dank jullie wel!

13-01-2014

Vandaag is de training echt begonnen. Om 08.30 werden we verwacht in de gemeenschappelijke ruimte waar de training startte. Eerst werd de staff van VSO Rwanda geïntroduceerd. Dit waren ongeveer 20 mensen. Een ieder met een eigen taak. Zo wisten we bij wie moeten zijn met vragen.
Na wat algemene informatie kregen we dan eindelijk weer informatie over onze woon- werkomgeving. Ik ga werken in het de provincie Nyaruguru en ik ga wonen in het dorpje Cyahinda. Samen met May Mak uit Engeland deel ik een huis. Zij is er al 3 maanden. Ik kan niet wachten om aankomend weekend uiteindelijk op mijn plek te zijn. We hebben net lunch gehad en over 20 minuten moeten we weer klaar zijn voor de volgende sessie. Het eten bestaat veel uit rijst, bonen, salade en patat. Ook hebben we elke keer nog een soep gehad. Vanochtend hadden we als ontbijt warme pap. Het proefde als Brinta.

Ook de middagsessie verliep soepel. Vrijwilligers met dezelfde soort banen werden bij elkaar geplaatst en samen met een vrijwilliger die hier al 3 maanden is kon je dan ervaringen uitwisselen. Dit was erg zinvol. Zo weet ik nu dat ik op een nieuwe lerarenopleiding ga werken. En het schooljaar is net begonnen. De eerste maand zal vooral bestaan uit het overleggen met studenten en directies over plannen en wat zij willen leren. Ik ben zeer benieuwd. Ook zal ik in de eerste periode veel observaties gaan doen. Rwanda is in 2009 overgestapt naar de Engelse manier van lesgeven zoals wij in Europa gewend zijn. Ook hebben we het over praktische zaken gehad zoals het openen van een bankaccount, salaris en kosten die je voor workshops kunt declareren. Hier gaan wel heel wat papieren aan vooraf! Uitdaging één!


14-01-2014

Muraho! Oftwel ` Hallo`. Ja.. de eerste Kinyarwanda les hebben we erop zitten. Vrij pittig maar we hebben morgen en overmorgen ook nog te gaan. Vanochtend ging het er vooral om dat jezelf kon introduceren. Ook hebben we een bezoek gebracht aan de kliniek waar wij naartoe moeten als wij ziek worden. De dokter sloot af met de volgende woorden: ` Ik hoop jullie niet weer te zien.` Helemaal mee eens!
We hebben ook een bezoek gebracht aan het VSO kantoor in Kigali. Ik heb mijn postvakje gevonden! Hier zullen we regelmatig terugkomen voor vergaderingen en bijeenkomsten. De eerste bijeenkomst is al gepland en is op 12, 13 en 14 februari. Alle VSO-ers dienen daarbij aanwezig te zijn.
Vanmiddag hebben we een bezoek gebracht aan The Genocide Museum. Dit was erg indrukwekkend. Ongelooflijk wat hier op 6 april 2014 20 jaar geleden is gebeurd. Onvoorstelbaar. Bij dit museum was ook een massagraf waar meer dan 259.000 mensen begraven zijn. Erg indrukwekkend. We hebben ook nog een kleine citytour gedaan, ook langs de Nederlandse Ambassade. Nu is het wachten op iemand van de Britse Ambassade die ons wat gaat vertellen over de huidige politieke situatie van Rwanda en haar buurlanden.

15-01-2014

Gisteravond zijn we nog even naar een bar geweest hier in de buurt. Dat was erg gezellig. Ik was natuurlijk niet de eerste die naar huis ging. Vanochtend hadden we weer een 2 uur durende taal training. Dit is erg intensief maar ook erg grappig omdat niemand de taal spreekt maar we het wel moeten oefenen. Naast de taaltraining hebben we sessies gehad over de cultuur en gewoontes van Rwanda. Zo is het verboden om op straat te eten of water te drinken. Dit is één van de redenen waarom er bijna nergens ijsjes te koop zijn. Ook hebben we het gehad over hoe je iemand moet groeten. Erg interessant allemaal. Sarah, Simon en ik werken aan hetzelfde project. Het wordt gesponsord door USAID, daarom hadden wij vanmiddag een gesprek met hun. We kregen allemaal documenten mee om door te lezen. Ik kan er al wel een beetje zenuwachtig van worden, maar het komt vast allemaal goed. Ik moet ook elke maand een rapport in het Engels sturen naar VSO over mijn bevindingen op de school. Vanavond hebben we een film gekeken over een band met gehandicapte leden uit Zimbabwe. De film heet `Itembe`. Ik vind het erg leuk dat wij nu met zo`n internationale groep zijn. De Afrikaanse vrijwilligers hebben namelijk de gewoonte om gewoon tijdens een training weg te lopen. Ik lach me hier slap om en ben benieuwd hoe zij straks trainingen gaan geven.
Het is inmiddels 21.45 uur en ik begin al aardig moet te worden. Ik tik nog wat mailtjes en ga dan lekker naar bed!




  • 15 Januari 2014 - 20:59

    Seel:

    leuk verhaal weer schat! leuk om je zo te volgen. Hou je haaks, dikke kus

  • 15 Januari 2014 - 21:11

    Nynke:

    He Sjaak! Erg leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt! Een hele ervaring. X

  • 15 Januari 2014 - 21:18

    Yvonne:

    Mooi verslag, Jacko. Je hebt al veel gezien en gedaan! En ik vind het ook zo leuk om de foto's te zien.

  • 15 Januari 2014 - 21:20

    Petra:

    Ik lees het alweer je doet het daar amazing...
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Dikke kus

  • 15 Januari 2014 - 21:21

    Margreet:

    Hey Jacko,
    Wat leuk om te lezen hoe het je deze eerste dagen is vergaan. Spannend hoor, maar wat een geweldig mooie uitdaging! Succes met je taallessen en veel plezier! Ik blijf je volgen!

  • 15 Januari 2014 - 21:30

    Heleen:

    Hey Jacko, de dagen zijn goed gevuld en best intensief zo te lezen! Gelukkig heb je nog tijd voor een borrel tussen de bedrijven door. Blijf genieten. Muramuke! (jij weet natuurlijk wat dit betekent…)

  • 15 Januari 2014 - 21:43

    Anja:

    Sjaak! Super om te lezen! Ben heel benieuwd naar al je verhalen!!!

  • 15 Januari 2014 - 21:48

    Jannie :

    He Jack! Wat een drukte heb je alweer. Het klinkt inderdaad of je het lekker druk hebt..... Ik zou zeggen: bijna geen tijd voor borrels! Er moet hard gewerkt worden! Haha succes morgen en lekker slapen voor nu!

  • 16 Januari 2014 - 08:00

    Ineke:

    Heerlijk om te lezen dat de eerste dagen zo goed zijn gegaan. Je zit in een prachtige omgeving! Veel succes met alles! X

  • 16 Januari 2014 - 12:19

    Petra:

    Nou, hierbij ook mijn eerste verslag! ha, ha
    Het is maar een dun krantje deze week, we beginnen met het goede nieuws. Dio 2 heeft met 11-19 gewonnen. Het weer, het is petweer zo af en toe een zonnetje en een heleboel regen bah! En de vooruitzichten laten ook nog geen Elfsteden zien. nou dan nog maar een greep *Veel fietsen niet op slot *Auto belandt in sloot in Langedijke (ramen beslagen en al op leeftijd 76) *Inbrekers nemen laptops mee in Appelscha *Mevrouw Klaasens wint hoofdprijs met winterpuzzel *VZK rolt Vefo op 8-20
    Kijk zo ben je weer een beetje op de hoogte
    Tot volgende week
    Petra

  • 16 Januari 2014 - 17:26

    Tjitske Eppinga :

    Hallo,
    meester jacko
    hoe gaat ie daar met jou
    met mij gaat het goed,
    ik mis jou grappjes wel.
    ik hoop nog veel van je te horen en te zien
    dikke groeten van Tjitske eppinga

  • 16 Januari 2014 - 20:30

    Tess:

    Hey meester Jacko,

    fijn dat je (bijna) op je stekje zit, terwijl jij allemaal nieuwe dingen doet en leert moeten wij deze week laten zien wat wij allemaal al weten dmv de oefen Cito toetsen.
    Maandag 3 februari ga ik naar de finale van de voorleeswedstrijd ik zal je laten horen hoe het afloopt.
    We missen je gezelligheid maar het is ook super gezellig met juf Gillian.
    We missen ook je leuke verhalen kun je me vertellen wat je grappigste/gekste/mafste belevenis tot nu toe is.... of iets over leuke gebruiken die ze daar hebben.
    Mamma en ik hebben net nog onze 'onderkin' oefeningen gedaan HIHI

    tot volgende keer
    Tess


  • 17 Januari 2014 - 16:40

    Laura:

    hallo meester jacko
    zo te horen heb jij het daar wel naar je zin
    muraho dat horen we natuurlijk als je net weer terug in nederland bent
    en nu weten we wat het betekend

    maar we missen u gezelligheid wel een beetjes
    ookal is het bij juf gillian ook gezellig
    we hadden eergisteren lippenstiftdag
    gisteren badhairday en vandaag...
    hadden alle meisjes nagellak op en ties, joep en winston haha

    nou ik kijk natuurlijk wel een keer weer en laat dan een berichtje achter

    veel plezier en suc6

    doeggggggggg
    groetjes laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 915
Totaal aantal bezoekers 133471

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: