Cyahinda - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Cyahinda - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Cyahinda

Blijf op de hoogte en volg Jacko

19 Januari 2014 | Rwanda, Butare

16-01-2014

Na de laatste Kinyarwanda les was het tijd om onze inboedel te gaan kopen. Met de bus werden we gedropt bij een grote warenhuis en hadden daar 1.5 uur de tijd om onze huisraad bij elkaar te kopen. VSO had auto`s geregeld die de spullen op zouden komen halen. We kregen een lijst mee met wat je nodig hebt; lakens, handdoeken, bestek, pannen, etc.. Gelukkig had May mij al gemaild wat zij al had gekocht en ik dus niet hoefde te kopen. Dit scheelde enorm! Ik had zelfs nog €5 over! Mijn Afrikaanse collega`s hebben bijna niks gekocht!
Na het inkopen stond een welkomsdiner van VSO op het programma. Alle VSO-ers in Rwanda waren daarbij uitgenodigd. Er zijn er ongeveer 70. Ik heb ook kennisgemaakt met Terry, Roos en Petra. 3 Nederlanders die ook voor VSO in Rwanda werken. Het was erg leuk om met hun te praten en hun ervaringen te horen. Ook heb ik kennisgemaakt met May. Zij wist mij te vertellen dat ik vrijdag opgehaald zou worden om naar mijn werkplek te gaan! Ik heb er zin in. Na het welkomsdiner zijn we nog even naar ` Kosmic` gegaan. De lokale kroeg/discotheek. Hier hebben we geproost op de verjaardag van Jan Willem die morgen jarig is. Morgenvroeg zijn er individuele gesprekken en die heb ik al gehad dus dan ben ik lekker vrij. Kan ik vast beginnen met het inpakken van mijn spullen.

17-01-2014

Nog steeds in Kigali! Bijna iedereen is vanmiddag naar zijn of haar district gegaan maar ik en nog 4 anderen niet. De lokale werkgever is verantwoordelijk voor het ophalen van zijn werknemer. Die van mij was ook onderweg maar de auto kreeg problemen. Hij is hier per bus naartoe gekomen en ik heb hem ontmoet. John Bosko en is de hoofdleraar. Hij probeert nu een auto te regelen zodat we morgen naar Cyahinda kunnen gaan. May was vanochtend ook nog hier en ik neem nog wat spullen voor haar mee. Zij vertelde mij dat ik waarschijnlijk een eigen huis krijg omdat mannen en vrouwen eigenlijk niet samen kunnen wonen als ze niet getrouwd zijn, maar eerst blijf ik bij haar wonen. Als het ons allebei bevalt blijft dat misschien ook wel zo. We wachten het allemaal maar af. Ik ben hier nu nog met Sarah, Isabel, Mike en Simon. Sommigen vertrekken pas maandag…. Misschien ik ook wel als er nog geen auto is. Ik ga nu op zoek naar een postkantoor!

18-01-2014

17.00 uur gistermiddag, telefoon van John Bosko, of ik toch nog wilde vertrekken richting Chyahinda. We zouden de route niet helemaal af kunnen leggen maar in ieder geval tot Butare kunnen komen, waar we konden slapen bij zijn familie. Ik ging akkoord. Heb snel mijn spullen gepakt en afscheid genomen van de vrijwilligers die er nog waren. Na een Afrikaanse autorit met prachtige uitzichten, een slechte chauffeur, lichten die niet werkten en dieren op de weg kwamen we om 20.30 uur aan in Butare. Hier staat het familiehuis van John Bosko. Nadat ik kennis had gemaakt met zijn vrouw en kinderen gingen we naar de lokale bar. Deze bar bleek ook gerund te worden door John Bosko. Om 00. 00 uur heb ik aangegeven dat ik toch wel graag naar huis wilde. Dit kon geregeld worden! Ik was blij met mijn eigen kamer.
Vanochtend was ik vroeg wakker om naar Cyahinda te gaan. J.B. echter nog niet. Hij sliep uit tot 11.00 uur en deed daarna ook nog rustig aan.
Uiteindelijk vertrokken we dan toch. Om 14.00 uur kwam ik aan in Cyahinda en was ik
` thuis.` Om bij het dorp te komen waar ik woon moet je 20 minuten over een niet verharde weg rijden. Maar het uitzicht is echt prachtig! Ongelooflijk! May verwelkomde mij met een lunch en daarna ben ik gaan uitpakken. We hebben een gezamenlijke badkamer, keuken en woonkamer maar voor onszelf hebben we ieder 2 kamers. Dat is wel lekker. Zo kun je je af en toe ook terugtrekken. Het huis is erg mooi en groot met een prachtig uitzicht. Toch moet ik ontzettend wennen. Ik heb nog nooit samengewoond! May ook niet, dus voor beiden een uitdaging. May heeft me rondgeleid door het dorp met 2000 inwoners en we hebben een drankje gedaan met 2 collega`s. Ook kwam er een kennis van May langs die in een dorp vrijwilligerswerk doet voor een Amerikaanse organisatie.


  • 19 Januari 2014 - 09:35

    Lammie:

    Goedemorgen Jacko,

    Het is hier half tien id morgen. We zitten aan de koffie met gevulde koek. Leuk om je reisverslag te lezen en op de hoogte te blijven hoe het je daar vergaat. Het is hier een sombere dag. Vanmiddag denk ik even naar het voetballen, Makkinga moet tegen Fochtelo. Morgen verjaardag Seel die alweer 30jr. wordt. Zo te lezen heb je in 14dgn tijd al weer heel wat gezien. Nou Jack wij volgen je en laten gauw weer wat van ons horen. Groeten uit Makkingat.

  • 19 Januari 2014 - 10:18

    Petra:

    Ik was er 10uur af gister lekker naar de bios geweest met annemarie .
    Naar soof...erg herkenbaarr hiihhii.
    Leuk jou leuke verhalen te lezen...veel plezier met samen wonen.
    Tot snel weer kus petra

  • 19 Januari 2014 - 10:20

    Annemarie:

    Hey Jacko,
    Leuk om je verhalen te volgen. Klinkt positief allemaal! Lijkt John Bosko een beetje op mr Tamreselasie?
    In Kenia gaat alles goed, binnenkort maar eens bedenken wanneer we kunnen meeten.
    Liefs AM

  • 19 Januari 2014 - 10:21

    Ineke:

    Hoi Jacko,
    Fijn dat je nu op je eigen stekkie bent aangekomen. Tjonge wat heb je al weer veel beleefd. En nu weer een nieuwe uitdaging, samenwonen! Succes je kan het!
    Liefs Henk, Wouter en Ineke

  • 19 Januari 2014 - 16:04

    Eline:

    Zo, ik ben weer helemaal op de hoogte van al je belevenissen daar. Nederlanders hebben de klok en Rwandezen de tijd? Haha, het klinkt allemaal positief! Veel plezier!

  • 19 Januari 2014 - 19:20

    Janke Kracht:

    Jacko,succes ik volg je op de voet

  • 19 Januari 2014 - 19:20

    Janke Kracht:

    Jacko,succes ik volg je op de voet

  • 20 Januari 2014 - 10:12

    Richard:

    wat weer een belevenissen! Ik hoop dat er nog vele mooi verhalen zullen volgen! Wij blijven ze lezen....nog veel plezier Sjaak!! grt van ons 3

  • 20 Januari 2014 - 22:02

    Margriet:

    Heerlijke verhalen! We leven mee vanuit assen! De eerste post in onderweg! Kus!!!

  • 20 Januari 2014 - 22:04

    Margriet:

    En Jack, kun je met mij samenwonen, dan kun je met iedereen samenwonen! Haha x!

  • 06 Februari 2014 - 13:27

    Sandra Meulenbelt:

    Hey Meester Jacko!

    Heel leuk om dit te lezen blijf t ook zeker volgen.
    Veel geluk en liefde toegewenst.
    Sandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 841
Totaal aantal bezoekers 133433

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: