De start. - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu De start. - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

De start.

Blijf op de hoogte en volg Jacko

21 Januari 2014 | Rwanda, Butare

Nieuwe contactgegevens.
Het andere adres is in Kigali, daar kom ik niet zo vaak. Daarom nu ook een P.O. Box in Butare en een nieuw telefoonnummer.

C/O TTC J. Baptiste, Cyahinda
Jacko Oosterhof
P.O. BOX 224, Butare
Rwanda

Telefoonnummer: 00250783420458


19-01-2014

De eerste tranen zijn geweest. Wat moet ik ontzettend wennen! Vanochtend wakker geworden in `mijn huis`. May moest vanochtend naar een begrafenis en dus had ik het rijk even voor mij alleen. Dat vond ik wel erg lekker. De twijfel sloeg toe. Waarom wilde ik dit allemaal ook alweer? Het antwoord daarop heb ik nog niet helemaal gevonden geloof ik. Cyahinda is erg klein en May en ik zijn de enige `Mzungu`. Een attractie dus! Gelukkig ben ik al wel wat gewend van Ethiopië. Vanochtend heb ik even wat gewassen en genoten van het prachtige uitzicht.
Vanmiddag werd ik gebeld door Helene, vrouw van John Brosko, of ik met haar en een aantal andere mensen wat wilde drinken. Ik ben op deze uitnodiging ingegaan en ben net thuisgekomen. We waren met een gezelschap van mensen uit Oeganda en priesters. Iedereen dronk bier. Lang leve het Katholieke geloof in Rwanda! Inmiddels is het bijna 18.00 uur en May is al vanaf 09.00 uur bij een begrafenis.

20-01-2014

Vanochtend werd ik met een steen in mijn maag wakker. Wat ging deze dag brengen? Maar die steen is een klein kiezelsteentje geworden kan ik wel zeggen. Om 08.00 uur was ik op school en werd ik voorgesteld aan de studenten. Op dit moment zijn alleen de 2e jaarsstudenten er. Voor de 1e jaars moet het programma nog beginnen en de 3e jaars zijn op stage. Ook heb ik kennisgemaakt met de leraren die op deze pabo werken. De leraren hebben een gemiddelde leeftijd van ongeveer 23 jaar. De studenten zijn tussen de 16 en 20 en zijn straks dus leerkracht basisonderwijs. Het viel mij meteen op dat er ontzettend veel boeken zijn in de bibliotheek. Ik moet alleen nog uit zien te vinden of ze ook gebruikt worden.
Ik ben vanochtend bij John Bosko geweest, de directeur om het contract te ondertekenen. Hij weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik hier kom doen. Het is duidelijk dat USAID heeft bedacht dat er betere Engels en Rekenen lessen moeten komen maar dat zij hier zelf niet om gevraagd hebben. De leraren hier willen graag meer weten over het onderwijs voor jonge kinderen en willen graag veel materialen hebben. Het project wordt financieel ondersteund door USAID en die wil graag verantwoording. Ik moet daarom een maandelijks rapport naar hun sturen. Het is allemaal erg ingewikkeld, maar we doen ons best.
Leraren Engels en Rekenen werden bij elkaar geroepen voor een vergadering van 1.5 uur met mij. Zij werden bij de lessen weggehaald en moesten meteen komen. Ik moest de vergadering ook voorzitten. Uit het niets. Dat werd hem natuurlijk niet, omdat zij geen idee hadden wat ik hier kwam doen. Na 10 minuten sloot ik de vergadering nadat er ook geen vragen waren.
Na de lunch besloot ik gewoon in de lerarenkamer te gaan zitten en gesprekken aan te knopen met leraren die geen klas hadden op dat moment. Dit was erg leuk. Ik heb ook geprobeerd een bankaccount te openen vandaag maar het was veel te druk. May en ik gaan morgen met de bus naar Butare om het daar het proberen.

21-01-2014

Bankaccount is geopend! Vanochtend om 06.30 uur stapten we op de bus om naar Butare te gaan. De rit duurde 1.5 uur. Onderweg hadden we prachtige uitzichten. Echt ongelooflijk! In de stad hebben we wat luxe dingen gekocht en wat andere dingen geregeld. We zijn om `s middags weer teruggegaan en toen heb ik op school nog even wat gevolleybald met de studenten. Dit was erg leuk. We moesten stoppen omdat er regen kwam. Op dit moment schrijf ik het verslag met een kaarsje naast me. De elektriciteit is uitgevallen, maar gelukkig was de laptop opgeladen. Morgen weer een dag naar school. Ik heb het plan om te gaan beginnen met observeren van verschillende lessen, om te kijken hoe hier les wordt gegeven.

  • 21 Januari 2014 - 18:35

    Ina De Bie:

    Hey Jacko,wat is er al ontzettend veel gebeurd de afgelopen week. Ik kan me voorstellen dat je het nog niet helemaal overziet, gelukkig geniet je ook nog enorm. Heerlijk om je verhalen te lezen, kunnen we ook een beetje mee genieten. Heel veel succes groetjes Coen en Ina

  • 21 Januari 2014 - 19:09

    Ineke:

    Lieve Sjaak wat een indrukken allemaal, je krijgt heel wat over je heen! Regenen doet het hier ook maar wij hebben wel stroom. Het komt vast wel goed! Liefs Henk, Wouter en Ineke

  • 21 Januari 2014 - 19:35

    Lammie:

    Hallo Jacko,

    Hier weer een berichtje uit het koude Makkinga met op de achtergrond Pieth Paulusma die het over lichte sneeuw heeft. Nou daar zul je bij jou geen last van hebben. Helem
    aal niet raar dat er af en toe een traantje we
    ggepinkt wordt. Het is ook niet niks. Fijn te lezen dat het later beter ging. Als je maar bezig bent. Nou Jacko tot later ga Utopia kijken.

  • 21 Januari 2014 - 19:53

    Efrath & Arnoud:

    Hoi Jacko, bijzonder begin en hopelijk wordt het allemaal wat duidelijker als je er wat langer zit! Het klinkt in ieder geval alsof je voor jezelf wel een plan van aanpak hebt bedacht. Je komt er met observeren vast achter waarin je de leraren en leerlingen het beste kunt helpen. Zet 'm op! Groetjes

  • 21 Januari 2014 - 21:09

    Tessa:

    Hoi Jacko,

    Je doet het gewoon maar weer. Heb ik heel veel respect voor! Zet hem op!
    Groetjes uit het regenachtige Portugal

    Tessa

  • 21 Januari 2014 - 22:19

    Gonnie:

    Hallo Jacko, Dit is allemaal heel herkenbaar!Het werktempo is niet echt hoog zeg maar...En van "planning"hebben ze nog nooit gehoord! Het zal me niet verbazen dat je binnenkort bv een schoolvakantie van twee weken kriijgt omdat er een feestdag gevierd gaat worden. Maar dat terzijde...
    Je moet je gewoon eventjes aanpassen, rustig aan beginnen en onthaasten. Het went vanzelf!
    Succes jongen, komt vast goed!

  • 22 Januari 2014 - 08:39

    KimHartholt:

    Hoi meester!
    Ik vind het jammer dat u nu weg bent maar hoop dat je het heel leuk zal hebben in Rwanda.
    Het is best gezellig in de klas, ook al missen we u grapjes wel.
    Iedereen heeft het elke dag nog over je, en dat je een top leraar bent en we hopen ook dat de kinderen in Rwanda dat ook vinden.
    Heel veel plezier in Rwanda!!

    Groetjes uit het koude Nederland,

    Kim

  • 22 Januari 2014 - 11:45

    Leonie En Laura:

    hey meester

    wij hebben net de topotoets gehand en missen u wel hoor

    u topolessen
    u hoort nog van ons want we gaan natuniek bespreken

    groet leonie en laura

  • 22 Januari 2014 - 12:02

    Cobi Bosma:

    Hoi Sjaak, ik kan me voorstellen dat het je soms even teveel wordt. Maar gelukkig is de steen in een kiezelsteentje veranderd en geniet je ook van alles om je heen. Je weet niet precies wat je daar moet doen maar je vindt vast een manier om les te geven ! Het lukt je wel!
    Knuffelkus Cobi

  • 22 Januari 2014 - 21:31

    Jan En Tiny:

    respect hebben wij voor je openhartige verhalen, Jacko.
    Veel succes en wij leven helemaal met je mee.


    Groetjes,

    Jan en Tiny

  • 23 Januari 2014 - 12:25

    Petra:

    Hoi Jacko,

    Hier weer de razende reporter:
    Ouders geven peuterspeelzaal 8,1 (heel belangrijk natuurlijk.) Onbekende knipt hortensia's in aantl tuinen. (aan de lyclamaweg-Buterheideveld). Oosterwolde Promotion deelt eindejaarsactie prijzen uit! helaas je zat er niet bij..............ha, ha! Sportclub Makkinga wint met 5-1 van Fochteloo.
    Zo ben je weer op de hoogte van de belangsrijkste stukjes uit de Nieuwe Ooststellingwerver. Verder natuurlijk succes als je straks echt aan het werk moet! Zet 'm op

  • 23 Januari 2014 - 15:50

    Saskia:

    Hoi
    Leuk om je verhalen te lezen. Je plan van aanpak gaat vast werken. Je geniet in elk geval van de mooie omfeving! De rest komr ook vast goed! Groetjes uit nat Appelscha

  • 23 Januari 2014 - 19:27

    Ronnie En Claudine:

    Lieve jacko,

    Jeetje wat een verhaal alweer! En kan me voorstellen dat het best heftig is allemaal. Maar komt goed!!! Jij kan dat! Dikke knuffel Ronnie, Claudine, Jaimy en Thirza

  • 24 Januari 2014 - 10:35

    Belinda:

    Hallo Jacko,
    Hier is het een 'gewone' vrijdag, 2 weken geleden bespraken we je visumaanvraag nog! Voor jou lijkt dat waarschijnlijk al heel lang geleden. Dus bedenk maar; hier in Nederland maken we in een jaar niet zoveel mee als jij in een dag. Alle begin is moeilijk, doe rustig aan en neem de tijd om te acclimatiseren.
    Hartelijke groet namens VSO Nederland, Belinda

  • 24 Januari 2014 - 13:11

    Petra:

    Fijn. Toch te lezen dat je geniet...is belangrijk en daar hoort. Soms een traantje bij
    Ga ervoor komt goed je moet ff wennen...tot snel xx petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 133438

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: