Politiecontrole - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Politiecontrole - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Politiecontrole

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

01 Februari 2014 | Rwanda, Butare

May en ik zijn vrijdagochtend naar Butare gegaan om daar wat inkopen te doen voor de school, luxeproducten te kopen en om mijn uitzet wat uit te breiden. Na een lunch ( cheeseburger ( zonder kaas)) bij het Ibis hotel zijn we met tassen vol naar de bus gelopen. We hoefden niet zo heel lang te wachten want hij was al redelijk vol. Om 14.30 uur vertrok de bus. In de bus mogen maximaal 18 personen zitten maar dit keer zaten er veel meer mensen in. Onderweg werd al geseind dat er een politiecontrole zou zijn. De bus stopte en 4 mensen moesten uitstappen net voor de politiecontrole. Fiets- en motortaxi`s werden opgeroepen en zouden de mensen voorbij de politiecontrole brengen. Nadat bij de minibus de lampen, ruitenwissers, banden en het aantal mensen gecheckt was konden we weer verder rijden.
Een paar kilometer verderop stonden de 4 personen te wachten en stapten weer vrolijk in.

In Butare werden we al gebeld door Anatol, hij vertelde dat er om 16.00 uur een afscheidsfeest zou zijn voor 2 leraren die ergens anders een baan hadden gekregen. De inleg was 2000 RWF (€2) en daar zou dan eten en drinken voor gehaald worden. Het feest vond plaats in de tuin van de directeur. May en ik waren op tijd terug om ook bij dit feest aanwezig te zijn. 1.5 uur lang deed er om de beurt iemand een speech. Onder het genot van een Primus
( lokale Heineken ) was dit goed vol te houden. Eindelijk was ik één van de laatste die naar huis ging. De directeur was al een kroeg ingedoken en had ons zo achter gelaten in zijn tuin.

Op school heb ik ook steeds meer te doen. Steeds meer leraren vragen of ik hun les wil observeren, en hun dan tips wil geven. Ik geef hun een verslag van mijn observatie op A4 en benoem dan de pluspunten en verbeterpunten. Zij vinden het erg leuk om dit verslag te krijgen met een heuse handtekening van een` Mzungu`. Ik zorg er ook altijd voor dat ik meer pluspunten heb dan verbeterpunten. Ik heb er ook erg veel zin in om zelf weer les te geven, over twee weken ga ik beginnen met het lesgeven aan de 2e jaars. De rest van de schooldagen vul ik met het maken van allemaal materialen die ze kunnen gebruiken in hun lessen. Over het maken van deze materialen en hoe ze te gebruiken ga ik workshops geven aan leraren en studenten. Het liefst zou ik willen dat de studenten met een tas aan materiaal naar de scholen gaan.

Het eerste rondje hardlopen is ook een feit. Het duurde ongeveer 15 minuten. Pff… dan merk je toch wel dat je op bijna 3000 meter hoogte zit en dat er geen enkel stukje plat is. Maar oefening baart kunst.

Een aantal weetjes:
- Meisjes en jongens hebben op school kort haar. Dit is schoolbeleid.
- Is het te lang dan zet de directeur persoonlijk de schaar erin.
- May vaak het compliment krijgt dat ze zo goed Engels spreekt.
- Ze allemaal denken dat ze uit China komt.
- Net als in Ethiopië de haren op mijn armen zeer interessant zijn.
- De kikkers en padden hier megagroot zijn.
- Vandaag alles weer dicht is omdat het Heroes Day is.
- Wij morgen op de radio moeten horen of er maandag ook nog een vrije dag is.
- Een guard een bewaker is die `s nachts ` ons terrein` bewaakt.
- Wij al bezoek hebben gehad van iemand die illegaal water tapte uit onze buitenkraan
- Wij erachter zijn gekomen dat wij geen afvoer hebben onder onze douchekuip.
- Hierdoor het water dus niet wegloopt.
- Er iemand voor geweest is maar het alleen maar erger heeft gemaakt.
- Ik nu moet stoppen want we gaan een berg beklimmen!

Mocht iemand nog een volleybal overhebben??? De schoolvolleybal is overleden en in Butare kon ik geen nieuwe vinden. Ze zijn van harte welkom! Pomp is op school wel aanwezig!

Fijn weekend! Jacko.

  • 01 Februari 2014 - 10:05

    Anja:

    Wat leuk om weer te lezen Sjaak! Succes op de berg :) xxx

  • 01 Februari 2014 - 10:08

    Janke Kracht:

    Wat een leuk verslag jacko,als ik het zo lees begin je al aardig in te burgeren

  • 01 Februari 2014 - 10:08

    Janke Kracht:

    Wat een leuk verslag jacko,als ik het zo lees begin je al aardig in te burgeren

  • 01 Februari 2014 - 10:09

    Annette:

    Hallo Jacko,

    Wat leuk om te lezen! Mooi dat je het zo naar je zin hebt!

    Liefs

  • 01 Februari 2014 - 11:20

    Nienke:

    Nog een weetje: cheeseburger zonder cheese..
    Ik geniet van je verslagen! Have fun

  • 01 Februari 2014 - 11:39

    Martijn:

    Leuke verhalen allemaal Jacko. Nou volgens mij is het pas echt heroes day als jij met zo'n mega grote kikker op de foto gaat! Ik kijk er naar uit!

  • 01 Februari 2014 - 14:24

    Lammie:

    He Jacko,

    Hier weer een noot uit het altijd rustige Makkingat. Zo te lezen heb je genoeg te doen en vliegen de dagen om. Zelfs de "Mac" heb je gevonden haha. Brrrr grote kikkers vreselijk zeg. Mocht je behoefte aan wat hollandse produkten dan zeg je het maar, want zoals je weet heb ik alleen maar voetballen ipv volleyballen haha. Of het oolde wief dan kun je wat bijblijven wat er in de gemeente gebeurt. Ik zal zo naar Seel toe, mag oppassen vandaag wat natuurlijk altijd een feest is. Groetjes Lammie.

  • 01 Februari 2014 - 16:06

    Hilde:

    Hoi Jacko,

    Zo weer heerlijk genoten van je verslagen! Roos en ik hebben ze zojuist samen gelezen. Roos vindt het prachtig om op deze manier meer van Rwanda te weten te komen. Bij het weetje over dat de mensen jouw haar op je armen bijzonder vinden, knikte ze instemmend. Dat had jij ook in de klas verteld!

    Wij gaan zo met de klas naar Heerenveen-ADO Den Haag. Groep 8 mag de vlag naar de middenstip dragen. Roos heeft er super veel zin in.

    Hartelijke groet van Roos en Hilde

  • 01 Februari 2014 - 16:09

    Saskia:

    Wat weer een leuk verslag zo maak je weer verschillende dingen mee
    Groetjes uit Appelscha

  • 01 Februari 2014 - 16:19

    Jikkie:

    hey mop.. je bent goed bezig.. heerlijk om te lezen.. een volleybal hebben ze vast nog wel liggen bij VCM.. dat moet te regelen zijn lijkt mij .. toch... geniet van alles wat je daar moet en mee maakt.. wij lezen ze met plezier.. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 794
Totaal aantal bezoekers 133440

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: