Nursery - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Nursery - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Nursery

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

06 Februari 2014 | Rwanda, Butare

Nursery = Peuterspeelzaal.

In een eerder verslag had ik al geschreven over de Nursery/Kindergarten op het terrein van de TTC. Inmiddels zijn we 3 weken verder, zijn er zo`n 15 kinderen en staat er nog steeds een voormalig schoonmaakster voor de klas die niet de juiste papieren heeft. Wij hebben 3 autootjes gemaakt van afvalmateriaal en daar spelen ze mee. Alhoewel… Spelen…
Vanochtend ben ik spontaan even bij Nursery gaan kijken. De lerares had geen idee wat ze aan het doen was. De kinderen moesten op een kleed zitten en mochten niet praten. Zij liep met een stok in het rond en corrigeerde de kinderen als ze iets deden wat niet mocht.
Met de autootjes werd niet gespeeld want er was niet voor iedereen een auto. Toen ik zei dat ze moesten delen vond ze dat heel raar. Ik probeerde uit te leggen dat als Sando eerst 5 minuten met de auto mag spelen, Emmanuel daarna 5 minuten mag spelen met de auto.
` Maar dan wordt Sando heel erg boos op mij`; zei ze. Toen heb ik maar even uitgelegd dat zij de leraar was, en de baas in de klas is. Zij zit eigenlijk ook met de handen in het haar en heeft geen idee wat ze doet.
Zij vindt dat ze te weinig salaris krijgt en daarom steekt ze er geen energie in. Na een gesprek met de directeur heb ik besloten om een ` voorbeeld` ochtend te doen aankomende dinsdag. Ik heb zelf ook totaal geen verstand van peuters, maar ik verzin er wel wat op. Morgen ga ik me maar even goed voorbereiden om een programma te draaien van 08.00 tot 11.00. Tips zijn welkom!

Inmiddels heb ik op school al heel wat materialen gemaakt die ik binnenkort kan gaan gebruiken in mijn lessen en die ik kan presenteren in workshops. Tevens observeer ik nog steeds lessen en heb daarna een gesprek met de leraren.
May heeft woensdag een workshop gegeven, dat ging over het nut van concreet materiaal in de les.
Om leraren te lokken om naar een workshop te komen mogen we op kosten van VSO een frisdrankje en/of donut aanbieden. Hier zijn ze gek op! Zo gek zelfs dat een aantal leraren niets te drinken had omdat een ander collega stiekem twee cola pakt. Ongelooflijk!
24 leraren waren op papier aanwezig, terwijl ik er maar 21 telde. Handtekeningen worden gewoon voor andere collega`s neergezet. Je blijft je verbazen.

Afgelopen dinsdag ben ik naar het District Office ( gemeentehuis ) geweest om te melden dat ik op de TTC in Cyahinda werk. Volgens de directeur was het wel zo netjes als ik me daar even zou melden. Dat heb ik keurig gedaan, en binnen 10 minuten kon ik weer gaan. Maar ik was wel een super mooie motorrit rijker. Het D.O. staat in Ngabo, en dat is zo`n 25 minuten op de motor. Echt prachtige uitzichten en veel gezien onderweg!
Ik ben zeker van plan om eens lopend naar Ngabo te gaan. Schijnt een wandeling van 2 uur te zijn. Ik kom dan ook door Coko, een plaatsje waar een Amerikaanse vrijwilligster woont.

In mijn vrije tijd schrijf en mail ik veel, spreek af met collega`s, leer May yahtzee, ga wat drinken, probeer hard te lopen, kijk voetbal, wacht totdat de regenbui voorbij is, volg Penoza
( laatste aflevering seizoen 1 ), lees ik en probeer ik gewoon zoveel mogelijk te genieten van het leven in Rwanda. De tijd gaat vaak redelijk snel omdat het koken van eten, en het schoonmaken meer tijd in beslag neemt dan in Nederland.

Volgend week kan ik hopelijk weer volop whatsappen en skypen omdat ik dan in Kigali ben.

PS: Weet iemand hoe het nu gaat met Bonnie St. Claire… ik maak me zorgen.. heb ooit zo`n mooie avond met haar gehad op het Tentfeest in Makkinga.

Groet, Jacko.

  • 06 Februari 2014 - 12:50

    Petra:

    Haha...weer een leuk verhaal...en dat jij je nu druk maakt over bonnie st clair
    Haha geweldig...ik weet het niet jammer genoeg.gr petra

  • 06 Februari 2014 - 12:56

    Anita:

    Schitterend verhaal weer! Ik heb toch niks te doen in de bus onderweg naar mijn werk dus ik lees je verhalen allemaal en met veel plezier haha. Misschien is liedjes zingen ook leuk met de peuters? Verstoppertje? Daar heb je in ieder geval geen smaterialen voor nodig. Zomaar een idee. Dat vindt Tirza nu al leuk dus moet vast goedkomen met peuters! Groetjes Anita :-)

  • 06 Februari 2014 - 14:30

    Petra:

    Hoi,
    Een niet oplettende werknemer verwisseld de adresbanden voor het versturen van de kranten in totaal 850 abonnees die de verkeerde krant hebben ontvangen, en wij worden plat gebeld!!! Ha, ha, we lachen er maar om. En verder 2 ongelukken op dezelfde dag bij de drie tolhekken, tja het blijft een lastige oversteek. Kleuters showen livelingskleren (prachtig, vele priaten, en prinsessen!) Jeugd aan de haal met dode struiken (kunnen ze mijn achtertuin ook niet even plukken. Geitefok zamelt snoeihout in. Donkerbroek is krachtiger in derby en verslaat Sport Vereent. DIO 1 wint overtuigend 19-13. Korfballers VZK bieden kampieonskandidaat Roreko goed partij. Het tweede van VZK verliest nip van DIO 3 21-20. Volgende week weer wat nieuwtjes! Veen plezier maar weer, je verhalen zijn prachtig!!!!

  • 06 Februari 2014 - 18:14

    Ineke:

    Waar jij je daar al niet druk om maakt! Maar hier de update over Bonnie! Ze heeft haar Annejan weer in de armen gesloten. Nu maar wachten op de volgende dronken bui! Hi hi zal wel niet zo lang duren. Als er nieuws is hoor je het. Groetjes Ineke

  • 06 Februari 2014 - 19:21

    Wilmar:

    Ha die Jacko!
    Ook wij lezen met z'n allen jouw verhalen. Hartstikke leuk om te lezen, we zijn gewoon teleurgesteld als er een keer geen 'nieuw' verhaal is..(hint:) )
    Ik las natuurlijk over het plan om bij de peuters/ kleuters te gaan lesgeven. Je realiseert je dan pas goed in wat voor luxe omstandigheden wij hier les kunnen geven. Zoveel materialen in een klas..en daar gewoon niets.
    Wat ik in Kenia wel deed, was dingen uitbeelden en dan de kinderen laten raden. De juf maakte er dan een zin bij die ze allemaal na moesten zeggen. Denk aan simpele handelingen als zitten, springen, kijken etc. Ook een liedje zingen als 'ín de maneschijn' met de betreffende bewegingen erbij, vonden ze heel leuk. De juf begrijpt dan wel wat ze kan doen: zingen en uitbeelden ter ondersteuning. Je hebt geen/weinig materialen maar wel kinderen. Je kunt ze meten en de begrippen groot/klein/ groter laten zien en benoemen, kinderen tellen. Welk kind staat op een andere plek etc. Heb je een groot kleed of laken misschien? Jij klapt een ritme en de kinderen bewegen langzaam en snel met het kleed en lopen eventueel rond. Of je maakt golven van de zee/water. Je kunt er een zachte bal op gooien (ballon/ flinke prop kranten?) en ze zullen stralen van plezier.
    Nou, ik kan nog wel even doorgaan maar je hebt zelf ook vast al heel veel ideeën. Heel veel plezier!
    Groeten Wilmar

  • 06 Februari 2014 - 20:45

    Marianne:

    daaag jacko,
    genieten van je verslag, elke keer weer.
    heerlijk om te lezen, ik zie het zo voor me.
    tja peuters......ik heb 1 van 2....en die zegt neeeeee!!! maar liedjes verhaaltjes kom je al een heel eind.
    succes .
    groetjes van robin en sander lieke heine en ik

  • 06 Februari 2014 - 21:51

    Seel:

    Whahaha Jake, jij en peuters... je bent toch net Gordon als het om kindertjes gaat? Na n half uurtje ga je ook met dingen smijten denk ik hihi.
    Nee effe serieus; Luna vind op het moment koken en keukentje spelen erg leuk; dus dingen met eten en drinken doen. Misschien is daar wat leuks mee te verzinnen. En inderdaad liedjes zingen blijft geweldig.
    Hou je taai maatje XXX

  • 06 Februari 2014 - 21:53

    Lammie:

    He Jacko,
    Daar ben ik weer. Leuk verhaal weer en inderdaad wat leven wij dan in lux e. Het is hier k.weer,sprak vanmorgen met een klant vanuit Australie 45graden pfft nou dat is ook afzien vlgns mij. Kun jij een beetje over de warmte? En het eten daar? Of heb je e

    en grote voorraad meegenomen van huis. Ik mag morgen weer op Luna passen,wat altijd weer een feest is. Vooral het zingen haha op een grote paddestoel. Nou Jacko tot later,het ga je goed.

  • 06 Februari 2014 - 22:23

    Aliet:

    Hoi, Wat lees ik nu, peuters? Jij hebt toch stage gelopen bij kleuters en niet onaardig, dus dat gaat jou echt wel lukken! Heb alle vertrouwen in jouw fantasie. Wat weer een mooi verslag! Leuk om te lezen. Succes en wat dacht je van roodkapje?

  • 06 Februari 2014 - 22:48

    Jan:

    Heerlijk om te lezen hoe ondernemend je bent Jacko.Petje af.
    Wilmar heeft je al een flink eind op weg geholpen.Dat gaat jou absoluut lukken.

    En wat Bonny betreft.........,die is buiten aan het spelen...........

    Groeten,
    Jan

  • 07 Februari 2014 - 08:06

    Richard:

    Hey Jacko,

    Wat weer een verhaal. Tips heb ik niet voor je (ik weet ook niet of je daar wel op zit te wachten.....)
    Het is allemaal wel bijzonder om te lezen, wat hier zo gewoon is is daar...... Vanuit een druilerig Appelscha krijg je de groeten van ons drietjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 745
Totaal aantal bezoekers 133441

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: