De Bruiloft - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu De Bruiloft - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

De Bruiloft

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

10 Februari 2014 | Rwanda, Butare

Allereerst heel erg bedankt voor de reacties op mijn vorige verslag. Acties zijn in touw gezet, en ik heb vele tips gekregen. Ik heb mijn planning gemaakt en ik laat jullie natuurlijk snel weten hoe het is gegaan.

Zaterdag trouwden twee collega`s: Ignace en Caritas. Hiervoor waren May en ik ook uitgenodigd. Om 08.30 uur begon de dag en hij eindigde om 19.00 uur. De bruiloft bestond uit vier gedeeltes, die ik hieronder zal benoemen.

Gemeentehuis.
Het officiële gedeelte vond `s ochtends plaats in het gemeentehuis, hier vroeg de ambtenaar van de burgerlijke stand nog even of ze wel gecheckt hadden dat ze niet van dezelfde sexe waren, anders kon er niet getrouwd worden. Toen ik een bruiloftsgast naast mij vertelde dat dat in Holland gewoon kon keek ze mij vol ongeloof aan.

De Bruidsschat.
Om 10.00 werden we bij het huis van Caritas haar zus verwacht. Hier stonden grote tenten buiten waarin de gasten zaten. Er waren verschillende toespraken, ook werd er traditioneel gedanst en werd er al bier geschonken. Ook de lokale drank ging er bij iedereen prima in. Tevens werden er een aantal gasten uit het publiek gehaald om te controleren of de koeien die de bruidegom aan de familie van de bruid gaf wel vet genoeg waren. De koeien werden goedgekeurd. Zowel de bruid als bruidegom zijn wees en daarom werden de families vertegenwoordigd door ooms en tantes maar ook collega`s van de TTC hadden een prominente rol.

De Kerk.
Rond 14.00 uur werd er voor de kerk getrouwd. De dienst duurde twee uur en was helemaal in het Kinyarwanda. May en ik werden nog wel apart genoemd, door onze grote vriend De Priester, maar dat was dan ook het enige wat we meekregen. De leerlingen van de TTC zaten in het koor en zongen prachtige liederen.

De receptie.
Rond 16.00 uur begon de receptie waarbij er weer verschillende toespraken waren en er traditionele dansers waren. Dit was erg leuk om te zien. Inmiddels had ik al wel een houten kont van het zitten. Ook werden op het einde de cadeaus gegeven. Wij als collega`s hadden gezamenlijk een cadeau gekocht, en May en ik hadden een enveloppe met inhoud. De TTC besloot als laatste het cadeau aan te bieden waardoor we een uur in de rij stonden.
Al met al was het een erg leuke dag, maar hoop ik niet elke week een uitnodiging te krijgen.

Gedurende de hele dag waren er ook allemaal mensen bij de plechtigheden die niet uitgenodigd waren, maar gewoon een verzetje wilden. Uiteraard waren zij er ook voor de gratis Fanta die je krijgt als gast. Al het softdrink noemen ze hier trouwens Fanta, het ligt er alleen aan welke smaak je wilt. Als je dus Coca Cola wilt bestel je Fanta Coca.

May en ik waren de enige Mzunga op de bruiloft en daarom moesten wij ook regelmatig met het bruidspaar en de gasten op de foto. De hele dag werd ook gefilmd, en natuurlijk wist die camera mij ook regelmatig te filmen……

Tot de volgende keer!

  • 10 Februari 2014 - 15:52

    Ineke:

    Hé wat hebben we weer geleerd? Net als hier bij de openluchttheaters......een kussentje meenemen de volgende keer! Hi hi

  • 10 Februari 2014 - 16:13

    Petra:

    Wat een heerlijk avontuur die Leuk is om mee te maken..
    Maar wat een lange dag..pfff

  • 10 Februari 2014 - 17:17

    Caroline:

    Tsjonge, wat ben je toch weer een gewilde fotomodel!
    En heb je de peuters al overleefd? Gewoon leuke verhaaltjes vertellen, ze wat laten tekenen of kleuren en lekker buiten spelen ;)

    Suc6!

    Liefs Caroline Bartels

  • 10 Februari 2014 - 20:19

    Janke Kracht:

    Wat is het toch leuk om steeds jou verslag te lezen maar denk er wel om net te folle supe (ha ha) krijg je niet alleen houten kont ook houten kop

  • 11 Februari 2014 - 17:09

    Gerda:

    Wat leuk om te lezen hoe een bruiloft in Rwanda er aan toe gaat.

  • 13 Februari 2014 - 21:18

    Heleen:

    Geweldig! Leuk om een keer mee te maken, maar inderdaad: niet te vaak haha… En je weet het, als je oooooit zelf trouwplannen hebt...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 133437

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: