Waterproblemen en voetbal - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Waterproblemen en voetbal - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Waterproblemen en voetbal

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

18 Februari 2014 | Rwanda, Butare

Zondagochend heb ik samen met 2 Duitse meiden een taxi gepakt naar het busstation in Kigali. De bus van 10.30 uur was vol dus we kochten tickets voor de 11.00 uur bus. Vanuit Kigali gaan er elke half uur bussen naar de grote steden. En ze rijden ook nog eens op tijd. Bovendien worden er niet meer mensen in de bus gedaan dan dat er zitplaatsen zijn. Een luxe!
Dit keer zat ik bij het raam, ik had een prachtig uitzicht tijdens de rit. Het viel mij op dat er best veel grote huizen zijn, en dat ik nog geen paard of ezel in het land gezien heb. Ook dit keer zaten er weer kotsende mensen in de bus. Altijd prettig, zolang het niet in mijn nek gebeurd. Ik kwam om 13.00 uur aan in Butare. Omdat de bus naar Cyahinda tussen 14.00 en 17.00 uur gaat (wanneer hij vol is ) wilde ik nog kaas kopen en ergens gaan lunchen. Toen ik bij de supermarkt kwam was daar net een bus naar Cyahinda met de beste chauffeur ( Charles ). Er was nog een plekje vrij in de bus en zo kon ik dus meteen door naar huis.
Ik was om 15.00 uur al terug in Cyahinda. Dat was mooi op tijd. `s Avonds hebben we natuurlijk mijn terugkomst gevierd met een Primus in het plaatselijke café.

Maandag en vandaag weer druk bezig geweest op het werk. Ik heb lessen geobserveerd en ik heb een planning gemaakt voor de volgende periode samen met Andrew en Patrice ( 2 coördinatoren ). De aankomende periode ga ik de Nursery lerares coaching, ik ga lesgeven aan de tweede jaars, zit in de schrijverscommissie en ga ik een debatgroep oprichten, zodat er veel Engels gesproken gaat worden. Daarnaast blijf ik leraren coachen. Gelukkig is mijn rol nu wel wat duidelijker en bekijken we elke periode, tot aan de vakantie, wat ik kan doen. Ook ga ik in de week van 10 maart andere TTC`s bezoeken om te kijken wat de VSO-ers daar doen.
Het plan is ook om een Rekenkamp te organiseren. Één van mijn VSO collega`s doet dit binnenkort en ik wil hem ook graag bezoeken om te kijken hoe hij dat georganiseerd heeft. Waarschijnlijk neem ik dan de rekendocenten mee. Morgen mag ik weer een uurtje lesgeven in de Nursery. Spannend!

Na een week hebben we sinds gisteravond weer water. Eerst was het heel erg bruin maar het werd steeds helderder. We hebben er niet zo heel veel last van gehad want we waren een aantal dagen weg maar toch was het behelpen. Al het vieze water gebruikten we voor het toilet. We probeerden regenwater op te vangen maar onze guard en werkster zetten elke keer de emmers weer binnen. Bang dat ze gestolen zouden worden.
Gisterochtend hadden we nog een halve jerrycan. Toen de directeur dit hoorde stuurde hij meteen iemand naar een ander dorp om twee jerrycans te laten vullen. We konden weer even vooruit, maar gisteravond was het er opeens weer. Vanochtend kon ik weer heerlijk ` douchen`. Doordat er geen wat er was, kon er ook geen brood gebakken worden en waren de bakkerijen dicht.

Als het goed is komt morgen Enias van VSO om het contract van mijn nieuwe huis te ondertekenen. Ook gaat hij checken of het bewoonbaar is. Ik ben zeer benieuwd wanneer ik nou echt kan gaan verhuizen. Het aankomend weekend ben ik voor een workshop in Matimba, ligt op de grens met Oeganda en Tanzania. Ik hoop dat ik na het weekend kan verhuizen. Enias neemt ook nog wat spullen mee die ik heb gekocht in Kigali, maar niet mee wilde slepen in de bus. Chocalade, wijn, douchespullen en yoghurt is onderweg!

Na schooltijd heb ik met een aantal collega`s en dorpsgenoten gevoetbald. Als warming-up deden we voetballummetje, ik was het vaakst de lummel. Op een gegeven werd de kring zelfs kleiner gemaakt als ik de lummel was. Bij het kiezen van de teams werd ik wonderbaarlijk niet als laatst gekozen, maar als op één na laatste! Haha… In ieder geval had iedereen thuis weer wat te vertellen.

PS: Bedankt voor het op de hoogte houden van de successen op de Olympische Spelen! Ben zeer trots!

Tot de volgende keer!

  • 18 Februari 2014 - 21:07

    Danielle :

    Wat een belevenissen :D geweldig.
    Ik vindt het heerlijk om te lezen. Heel veel plezier daar!

  • 18 Februari 2014 - 21:08

    Danielle :

    O ja , en lummelen. Dag deden we vroeger ook altijd in de brederodestraat weet je nog hahha

  • 18 Februari 2014 - 21:25

    Monique:

    Leuk verhaal weer Jacco. Hopelijk zit je snel in je nieuwe huisje. Veel succes en tot je volgende verhaal! :)

  • 18 Februari 2014 - 21:43

    Lammie:

    Hallo Jacko,

    Zo te lezen verveel je je niet. Gelukkig maar. En wat zijn wij dan verwend he,we draaien de kraan open en we hebben water. Net terug van een weekend Willingen.Helaas weinig sneeuw. Maar de pret was er niet minder om. Groetjes tot later.

  • 19 Februari 2014 - 07:19

    Ineke:

    Mooi dat je weer veilig 'thuis' bent gekomen. Nu maar hopen dat je nieuwe home in orde is!

  • 19 Februari 2014 - 15:07

    Jente:

    Hoi, leuk om te lezen. Veel plezier nog daar ! Groetjes Jente

  • 20 Februari 2014 - 11:07

    Petra:

    Goedemorgen,

    (of middag in jouw geval) hierbij weer een paar nieuwtjes!
    Wennemars komt naar Sportgala, wordt een llllllllange aaaaaaavond..(grapje) Parkeerders en fietsers Stipeplein gewaarschuwd, er wordt nu echt bekeurd! toch wel typisch dat 11 van de aangehouden mensen 9 senioren zijn, de jeugd van tegenwoordig! Vesuviusclub zoekt takken. Jongens van Outdoor gaan verhuizen. Appelscha in race voor titel "leukste uitje". Felle brand verwoest woning in Appelscha. Archief van Makkinge bekieken (ja dat kan op donderdag 27 feb. en 27 mrt.) Aj nog wat wi'n weet''n. Sportclub pakt volle buit 2-1. Dinsdag 11 maart gaat het buitenseizoen voor de korfballers weer beginnen brrrrrrrrrr ik moet er nog niet aan denken! getver koude bende.
    He, lees met plezier je leuke verslagen super. Op de Mr.Bergsmastraat is alles o.k..

    grt.Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 799
Totaal aantal bezoekers 133430

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: