Kibuye - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Kibuye - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Kibuye

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

10 Maart 2014 | Rwanda, Butare

Het afgelopen weekend heb ik doorgebracht in Kibuye met zo`n 25 andere vrijwilligers van VSO om daar de verjaardag van Mike en Catrin te vieren. Vrijdag zijn May en ik al vertrokken naar Kigali om wat dingen te regelen op het VSO kantoor en om alvast de helft van onze reis te hebben gehad. Meer vrijwilligers waren alvast naar Kigali gekomen, we hebben gezellig samen gegeten en hebben daarna nog wat gedronken.
Dit rit naar Kibuye was echt prachtig, de omgeving lijkt een beetje op die van Cyahinda en is echt prachtig. Het meer zie je al vanaf een afstand. Het is een ontzettend groot meer en in de verte kun je de Democratische Repubiek Congo zien.
Ik heb hier heerlijk gezwommen en `s avonds hadden we een party met muziek van de `90. Het was zeer geslaagd. Zondagochtend zijn May en ik rond 10.00 uur weer vertrokken en we hadden super goede connecties met het overstappen.
We waren rond 15.30 weer thuis. Ik vind het reizen heel erg leuk. Je ziet ontzettend veel van de omgeving en leert de cultuur goed kennen. Onderweg worden er kippen en konijnen ingekocht.
Langs de kant van de weg staan overal winkeltjes en zo en nu dan stopt de bus en wordt er vanuit de bus behoorlijk ingekocht. De bussen zijn over het algemeen comfortabel. Bij lange afstanden stoppen ze er niet meer mensen in dan dat er stoelen zijn. Dat is fijn!

Vanochtend moest ik vroeg opstaan want om 07.00 uur stond er een motortaxi klaar om mij naar een basisschool in de omgeving te brengen. Ik zou hier een student observeren. Gisteravond bracht een collega nog allemaal observatieformlieren die ik moest invullen.
Na 25 minuten kwam ik bij het schooltje aan maar er was nog niemand. Ik was ook wel wat vroeg. Even later kwam Angelique ( student ) er al aan. Ze was wat later vanwege de regen. Veel leerlingen waren ook later. Ik was zeer tevreden over haar les en van de 20 punten die ze kon krijgen had ze er 17. Een keurige score dacht ik zo, maar daar dacht zij zelf anders over. Waarom was veel ` Good` en niet ` Very Good`. Ze was behoorlijk teleurgesteld terwijl ik nog zo tevreden was.
Toen ik dit op school vertelde vonden collega`s ook dat ze een lage score had. In jaar 3 mag je geen verbeterpunten meer hebben vonden zij. Zo leer je elke dag weer wat!

Het afgelopen weekend heeft onze school de voetbalcompetitie gewonnen tegen een andere TTC. We gaan nu voor het Distict Kampioenschap.

Ik ben vandaag ook begonnen met lessen over verhalen schrijven, erg leuk en ik had zelf ook een voorbeeldverhaal gemaakt over een jongetje dat Emmanuel heet.. Het verhaal gaat inderdaad over een jongetje dat graag Engels wil leren om zo te kunnen praten met
een ` Muzungu`.

Naast Emmanuel komen we ook vaak een mevrouw tegen met een Frysian koe. Ze loopt door het dorp met de koe en laat het overal grazen. Zo nu en dan kom ik haar tegen zonder koe en vraag haar dan in het Kinyarwanda waar haar Inkwa ( koe ) is. Vaak zegt ze dan dat die nog thuis is omdat zij naar de kerk is geweest. We voeren al hele gesprekken.
Vandaag kwam ze naar me toe om te vertellen dat er nu `Kabiri Inkwa` ( 2 koeien ) waren en dat er ` Inyangwe` ( melk ) was. Ik concludeerde dat er een kalfje was geboren en heb haar van harte gefeliciteerd.

Aankomende donderdag komt er een delegatie van het VSO kantoor in Kigali om May en mij te bezoeken. Ze willen een les van May zien en willen graag praten over onze rol in de school hier. Ik ben zeer benieuwd. Wij hebben de plaatselijke kroeg gevraagd om een lunch voor te bereiden.

Tot de volgende keer!

  • 10 Maart 2014 - 20:01

    Sientje:

    Weer een mooi verhaal, Jacko! Leuk dat we jouw avontuur zo een beetje kunnen meebeleven. Groetjes Sientje

  • 10 Maart 2014 - 20:01

    Anita:

    Leuk jac!!!

  • 10 Maart 2014 - 20:11

    Ineke:

    Heerlijk om de belevenissen van jou te volgen. Fijn dat je op deze manier ook veel van Rwanda te zien krijgt.

  • 10 Maart 2014 - 20:54

    Jelly:

    Jacko, leuk hoor al die verhalen! Ik zie dat je dagboek al meer dan 5000 keer bekeken is. Geniet van alles wat je daar overkomt, wij genieten hier heel saai van het mooie lenteweer.
    Groetjes van Ate en Jelly en de 3Js


  • 10 Maart 2014 - 22:07

    Cobi Bosma:

    Hoi Sjaak, jochie wat beleef jij daar toch veel! genietse ! dikke knuffelkus

  • 13 Maart 2014 - 11:20

    Petra:

    Goedemorgen,
    Ten eerste natuurlijk, heeeeeeeeel erg bedankt! super leuk
    Gevaarlijke kruisingen aangepakt, wordt maar 10 miljoen voor vrijgemaakt. Bloempje scoort met eenakters (bloempje? welk bloempje). Scala weet met bus jeugd te berieken. Stellingwerf College genomineerd voor de SLAM School Awards 2014. Juf Rina neemt afscheid van De Paadwizer (na 26 jaar). Robs Groenshow bij Hans Menken! Prikkedam klaar voor nieuw seizoen. Wandeling voor singels (singeles die van wandelen houden en dat liever niet alleen doen, kunnen a.s. zondag de wandelschoenen aantrekken! tref jij het. Korfbal DIO 2 wint van Koru 2! Een prima 3e plaats voor de dames en heren. DIO 3 met basisspeler Monique wordt kampioen omdat mede kandidaat verliest, dit wordt gevierd met een heerlijke duik na de tijd. VZK sluit zaalseizoen af met nipte nederlaag 14-15 (maar goed het was tegen Kinea, vooruit). Lintjo delft onderspit in kampioensduel. Sportclub speelt Blue Boys weg 6-0. Elsloo viert countryfeestje. Tot de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 133436

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: