Ethiopië - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Ethiopië - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Ethiopië

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

09 April 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Zittend op de oude plek van Mulu, voormalig secretaresse, in Times`s Choice Academy type ik dit verslag.
Wat is het geweldig om weer terug te zijn. Zaterdagavond kwamen Petra, Terry, Roos en ik aan in Addis. Tamiresellassie wachtte ons op met een bos bloemen. Het was geweldig om hem weer terug te zien. Een beetje ouder geworden, hij loopt met een stok omdat hij een aantal maanden geleden zijn been heeft gebroken. Nadat we de spullen in Classic Hotel hadden gedropt zijn we wat gaan drinken in een nabij gelegen café. En na vier jaar at ik mijn eerste Injerra weer. Heerlijk! De dames gingen op een gegeven moment naar bed maar T.S. en ik besloten om nog ` One for the road` te nemen.
Addis Abeba was altijd al chaotisch, maar dat is nog veel erger geworden. Midden door de stad worden nieuwe wegen en spoorlijnen aangelegd. Het is één grote puinhoop. Het viel mij op dat er ook veel meer zwervers zijn dan voorheen. T.S. vertelde dat er zo`n 100 miljoen mensen in Ethiopië wonen. In 2008 waren het er 80 miljoen. Naast de miljoenen Ethiopiërs wonen er na schatting zo`n 6 miljoen Chinezen in Ethiopië. Je ziet ze overal! T.S. woont in Akaki, dit was een dorp tussen Addis Abeba en Debre Zeit maar inmiddels is het een wijk van Addis Abeba geworden. Waar voorheen nog veel land te zien was tussen Addis en Debre Zeit is nu alles volgebouwd. Grote, Chinese bedrijven staan er nu.

Zondagochtend hebben we Roos, Petra en Terry naar het busstation gebracht waar zij een bus namen naar Awassa. T.S. en ik zijn naar Akaki gegaan en hebben de dag bij hem thuis doorgebracht. Mahbet, de vrouw van T.S., is een wasserette begonnen. Super handig, want mijn was mocht ik gewoon achterlaten.
De eerste paar dagen hebben T.S. en ik in Addis en Akaki doorgebracht, we hebben een bezoek gebracht aan de St. George fabriek en zijn naar Stadium geweest. Margriet en ik kwamen hier vaak `s zondags om wat te drinken met T.S. ( De tenten hebben inmiddels plaatsgemaakt voor bomen )
Dinsdagochtend heb ik de bus naar Debre Zeit genomen. Ik slaap in een nieuw hotel. Heb inmiddels Liyu en Gebeyaw ontmoet. Oud en vertrouwd bij de St. George bar. Nu ben ik dus in mijn oude school, en het welkom was warm en erg emotioneel. Alemu ( guard ) is er nog steeds en bood mij meteen thee en een donut aan. Ook Wami, Getu, Assefa, Tezera en de KG leraressen zijn er nog. Super leuk om hun allemaal weer te zien. Tezera nam mij meteen mee voor een lunch naar zijn huis. We zijn nu net terug en ik type nu even dit verslag op het kantoor. Morgen is er een ` Magic Show` op school en ik ben ook uitgenodigd.

Times` Choice Academy.

De compound van school is erg groen geworden. Er staan veel bomen en alle speeltoestellen die tijdens ons verblijf buiten stonden weg te roesten zijn nu in gebruik. Op de plek van de oude ` guardwoningen` staan nu nieuwe gebouwen voor Nursery. De guards hebben nieuwe ` woningen` en inmiddels zijn er bijna 700 studenten hier op school.
Het is 6 jaar geleden dat Margriet en ik hier lesgaven maar een aantal studenten herkende ik toch nog, en zij mij. Ze vragen veel naar Margriet. Alemu haalt veel herinneringen op en daar geniet ik van. Ik ben blij hem te zien. Paulos is inmiddels directeur op een andere school en ik probeer vanmiddag die school te zoeken. In de namiddag heb ik een afspraak met Yeshi, zij woonde in het weeshuis toen Margriet en ik daar ook woonden en vanavond heb ik weer afgesproken met Gebeyaw.

Sorry voor de vele namen…. Ik snap dat dit verslag niet heel erg leuk is om te lezen, maar voor Margriet misschien des te leuker….

Fijne dag!

  • 09 April 2014 - 14:48

    Margriet:

    Geweldig verhaal Jacko!!!!! Geweldig voor je dat je daar nu bent. Geniet! Kus!!!

  • 09 April 2014 - 15:52

    Petra:

    Ondanks alle namen een geweldig verslag.veel plezier.xx petra

  • 09 April 2014 - 16:23

    Monique:

    Erg leuk verhaal Jacko! Mooi dat je zo geniet daar! En heerlijk om daar weer terug te zien en te bekijken hoe het daar veranderd is! Enjoy! x Monique

  • 09 April 2014 - 18:06

    Ineke:

    Mooi verslag Jacko en met name voor Margriet! Maar ook ik herken wel een aantal namen! Veel plezier!

  • 09 April 2014 - 19:07

    Caroline:

    Geweldig! Ben wel jaloers! Doe Yeshi de groeten! Ga je ook nog op Interlakes school kijken, moet je echt doen! En doe ze daar ook vooral de groeten dan!

  • 09 April 2014 - 19:13

    Jikkie:

    Super leuk weer sjaak. En top dat je daar weer leuke gedachten terug krijgt van je tijd samen met Margriet. Geniet er nog maar even goed van. Dikke kus en knuffel. Xxx

  • 15 April 2014 - 15:55

    Petra:

    Zo, mooi enthousiast verhaal! In huize Stelma is de koorts voor de autocros al aardig gestegen. Jelte kan helaas niet heen, hij moet maandag naar school (zegt ie!) Heb maar even verteld dat hij maandag vrij is 2e paasdag. Weinig nieuws deze week. aankomende week misschien weer wat berichten. Maak er nog maar een mooie tijd van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 887
Totaal aantal bezoekers 133443

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: