Ongeloof - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Ongeloof - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Ongeloof

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

27 April 2014 | Rwanda, Butare

In dit verslag beschrijf ik mijn eigen mening en niet die van VSO.

Ongeloof.

Een collega vertelde mij dat sinds dit schooljaar studenten niet meer in het bezit mogen zijn van condooms op school. De studenten bij ons op school zijn tussen de 18 en 29 jaar. De reden hiervoor; het afgelopen jaar was er één van de studenten zwanger geraakt. Dit kon natuurlijk niet en dit lijkt voor school de beste oplossing te zijn. Ook de overheid en kerk in Rwanda steunen dit beleid en geloven niet in condooms. Ik was verbijsterd! Als er geen condooms op school zijn, kan er namelijk ook geen gemeenschap plaatsvinden; dat is de redenering van de directie. Onze TTC heeft 800 studenten tussen de 18 en 29 jaar… Ik denk dat ze niet raar moeten opkijken en als er meer ongewenste zwangerschappen zullen zijn dit jaar.

Meer dan 20 jaar HIV/AIDS voorlichting heeft hier nog weinig effect zo te zien. Ik houd ervan om discussies te voeren over deze onderwerpen met mijn collega`s, net zoals ik het leuk vind om discussies te voeren over homoseksualiteit en het huwelijk. Als ik het over mezelf heb praat ik altijd over ` Mijn beste vriend die homo is`

Ik vertelde mijn collega`s dat ik misschien wel nooit ging trouwen; ` Maar hoe kun je dan gemeenschap hebben`; vroeg een collega. Ik vertelde dat je hiervoor niet getrouwd hoeft te zijn. ` Hoe zorg je er dan voor dat er geen kinderen komen` :vroeg hij. Ik zei: ` Daarvoor zou je een condoom kunnen gebruiken.` Oeps… verkeerd geantwoord want dat mag niet van de Katholieke Kerk en de priesters. Ik herhaal… de KATHOLIEKE kerk.

Toen ik vroeg naar de affaire van één van de priesters met onze collega wisten ze niet zo goed iets te zeggen. Het is misschien naïef maar ik vind het toch zo bijzonder dat mensen hier schijnbaar niet een eigen mening hebben, maar gewoon de wil van de priesters volgen. Het stukje eigenwaarde mis ik.

Toevallig komen de 3 priesters vanmiddag op de borrel. We zijn al een aantal keer bij hun geweest en het was nu tijd om hun eens uit te nodigen. De gevulde eieren liggen al in de koelkast. Ik ga zeker de nieuwe regels betreffende het gebruik van condooms op de TTC aankaarten en ben benieuwd naar de discussie. Ik weet dat ik het hier echt niet ga veranderen maar een beetje bewustwording van hoe het ook anders kan, kan geen kwaad. Tot zover dit onderwerp.

Mevrouw `Koe`.

Ik heb eerder al eens gesproken over mijn grote vriendin ` Cowlady`. Zij loopt altijd vol trots met haar koe door Cyahinda en in het Kinyarwanda heb ik hele gesprekken met haar. Na vanmiddag is de liefde over. Ik liep naar het winkeltje om even wat inkopen te doen, toen ik haar tegenkwam. Zoals zoveel mensen vroeg ze of ik voor haar een biertje kon kopen. Toen ik ` Nee` zei sloeg ze me. Midden in het centrum! Ongelooflijk! Ik heb haar de huid volgescholden in het Nederlands. De liefde is over. Mijn Kinyarwanda oefen ik wel met iemand anders.

De buren.

Onze ` oprit` delen wij met onze buren; Jean Paul en Christine. Zij hebben een klein winkeltje waar ze eieren, frisdrank, brood en donuts verkopen. Zij hebben ook nog en klein restaurantje waar je melk en een donut kunt krijgen. Veel mensen vragen ons om geld, water, schriften, bier, pennen,etc. Zij hebben nog nooit iets van ons gevraagd. Zij hebben 10 kinderen in de leeftijd van 25 tot 2. De jongste was eerst bang voor ons maar is dat nu niet meer. Één van de dochters leren wij een beetje Engels en ze heeft er veel plezier in. Soms krijgen we korting als ze geen wisselgeld hebben en de andere keer krijgen ze weer wat extra`s van ons. Als we een paar dagen weg zijn geweest nemen we ook altijd wat voor hun mee. Daarentegen vertellen zij ons als er mensen aan de deur zijn geweest tijdens onze afwezigheid. Een beetje extra bescherming. Op zondag doet moeders de was en hangt ze de was te drogen op onze hekken. Wij vinden het prima.

Wij hebben een buitenkraan, dat is een luxe want de meeste mensen staan dagelijks hun jerrycans te vullen bij de wijkkraan. Wij hebben de buren nu aangeboden dat zij het water bij ons mogen halen zodat ze niet zover hoeven te lopen. Zonder te vragen krijgen zij wel iets. Zo kan het ook.

Moet er overigens wel water zijn, want dat is er nu al meer dan een week niet.

Fijne zondag.

  • 27 April 2014 - 19:48

    Lammir:

    Wat maak je weer wat mee Jacko. Sommige regels die ze hebben zou je toch uit je vel springen. Zijn Durk en Jenny er nu? Doe ze de groeten en geniet er nog van. Voordat je het weet ben je weer thuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 133444

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: