Bibliotheek - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Bibliotheek - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Bibliotheek

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

17 Mei 2014 | Rwanda, Butare

Super bedankt voor de reacties elke keer op mijn verslagen! Leuk!

Bibliotheek

Dinsdag t/m vrijdag ben ik bezig geweest met het reorganiseren van de bibliotheek. Toen ik in januari aankwam stond de TRC vol met dozen met daarin meer dan 6000 boeken, geschonken door een donor uit Amerika. Al die boeken had ik inmiddels voorzien van een stempel van TTC Cyahinda. Na maanden kwamen deze week eindelijk de nieuwe boekenkasten en kon de inrichting gaan beginnen. De bibliotheek kon ook wel een grote opruiming gebruiken, samen met Rosine ( bibliothecaresse) ging ik aan de slag. Met uitzondering van het vak ` Frans` mogen de andere lessen niet meer in het Frans gegeven worden. Alle lessen moeten in het Engels gegeven worden. Dit is bij de overheid bepaald in 2009. Ik stelde voor om alle Franse boeken eruit te gooien, maar dit mocht niet van de directeur. Ik stelde voor om een boekenmarkt te organiseren zodat we van de opbrengst andere dingen konden kopen. Dit vond hij geen goed idee. Als de minister van onderwijs dit zou komen te weten zouden er sancties volgen. Eerst gaf de directeur mij de vrijheid om te bepalen wat nog bruikbare boeken waren en wat niet. Daar kwam hij snel op terug toen hij zag dat ik toch wel erg veel boeken weg wilde doen. Ze kunnen hier niet weggooien. Studieboeken van voor 1970 moesten gewoon bewaard worden. Er is nu een deal gemaakt dat oude boeken in dozen gaan, en deze dozen bewaren ze. Op de doos schrijven we dan welke boeken erin zitten. Ik kwam ook Poolse boeken tegen, de boeken konden volgens de directeur altijd nog een keer gebruikt worden. Net als in Ethiopië kwam ik ook hier het Dagboek van Anne Frank tegen.
Donderdagochtend kwam ik iets te vroeg in de bibliotheek. Rosine had het nog even `druk` met een mannelijke collega achter de boekenkasten. Ik houd hier toch weer van.

Maandagavond zou ik een film kijken met de filmclub maar helaas was er geen stroom, dan houdt alles op. Woensdagavond zou ik een debat hebben met de debatclub; ook die kon niet doorgaan. Om 19.30 uur kreeg ik een berichtje van mijn collega dat de aardappelen voor het diner te laat waren aangekomen waardoor ze pas laat konden dineren. Het zou te laat worden om nog een debat te kunnen doen.
Donderdagmiddag heb ik met de leden van de clubs even een korte bespreking gehad over hoe we toch de filmclub en debatclub door kunnen laten gaan. De studenten kwamen met de suggestie om op vrijdagmiddagen, na schooltijd, te gaan debatteren. Dan hoeven we geen rekening te houden met stroom en eten. Een goed plan! Donderavond was volgend hun de beste tijd voor een film, dus dat gaan we ook doen. In beide clubs heb ik een ` leider` benoemd zodat hij/zij de informatie naar de andere groepsleden kan overbrengen. Mocht er dan wat veranderen dan hoeven we niet steeds met de hele groep bij elkaar te komen.

Donderdagavond en vrijdag werden de kinderen van Cyahinda e.o. herdacht die tijdens de Genocide in 1994 zijn omgekomen. Donderdagavond was er een dienst in de kerk van 18.00 tot 23.00 en vrijdag was er een ` Walk to Remember` naar de rivier hier in de buurt. Alle scholen in de buurt liepen mee. Ze hielden spandoeken omhoog en waren doodstil. Ik had de sleutel van de bibliotheek geregeld zodat ik `s ochtends daar nog kon werken. Tijdens de herdenking hangt er een bedrukte sfeer, maar na de tijd is alles weer normaal. Heel bijzonder.

Vanochtend en woensdag heb ik nog hardgelopen. Het lukt mij nog steeds niet op de berg op in 1x te doen. Ik ben benieuwd of dit nog gaan lukken. Morgen is er in Kigali een marathon. Een aantal VSO vrijwilligers doet morgen de halve marathon. Ik ga morgen ook naar Kigali omdat ik maandag en dinsdag op het VSO kantoor aan de materialen ga werken die nodig zijn voor Maths Camp. Sarah Jane komt ook en woensdag ga ik dan weer terug naar Cyahinda. Misschien kan ik de lopers morgen nog even aanmoedigen.

De tijd vliegt hier nu voorbij. Over een kleine 3 weken komen mijn ouders hier twee weken langs en als zij weg zijn is het nog maar 2 weken werken en vertrek ik via Kenia en Zanzibar/Tanzania richting Nederland. Op 19 juli land ik weer op Nederlandse bodem. Tot heel snel!

  • 17 Mei 2014 - 13:12

    Anja:

    Leuk verhaal weer Sjaak!!! En dan gaat het idd heel snel, ben blij als je weer thuis bent :) xxx

  • 17 Mei 2014 - 23:57

    Maria:

    Even weer bij gelezen! Leuk joh, je verslagen! Ik ben ook wel nieuwsgierig of het inmiddels weer goed is tussen jou en de "cowlady". Heb erg gelachen om het verhaal! 19 juli is het zo ;)

  • 18 Mei 2014 - 21:26

    Nina:

    haha, geweldig die verhalen van je ; met die sappige roddels!

  • 22 Mei 2014 - 13:42

    Petra:

    Wandelen op blote voeten in de natuur, schoenen en sokken uit bij het buitencentrum in Appelscha. Zonnebloem wint Award en 2000 euro....! Geelwangschildpad zont bij Tjonger. Achttien krachtpatsers gingan zaterdag met elkaar de strijd aan in Haulerwijk, Nederlands sterkste man. Groenrijk Hans Menken trekt met veiling veel publiek. Sportclub staat met 1 been in de 4e klasse. DIO kan promotie wel vergeten na afstraffing, DIO staat in halve finale Ooststellingwerf Cup. Lintjo kan degradatie niet voorkomen. Odis biedt koploper goed partij. Blessure helpt VZK in het zadel en wint met 11-7. Jong en oud vissen om Ooststellingwerf Cup. SC Makkinga E1 kampioen. Volleybalsters C1 Makkinga kampioen. Dit was weer een kleine greep uit het nieuws van de afgelopen week.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 133434

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: