Bezoek deel 2 - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Bezoek deel 2 - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Bezoek deel 2

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

18 Juni 2014 | Rwanda, Butare

Nadat we vertrokken uit Cyahinda zijn we richting Kibuye gegaan met de bus. Afgelopen vrijdag bracht de priester ons naar Butare, waarna wij de bus pakten maar Kibuye. Hier hebben we vrijdagavond het Nederlands elftal kunnen zien spelen.  Helaas hadden we geen oranje attributen meegenomen, maar ze verkochten wel oranje oorbellen in het lokale souvenirsstalletje, mijn moeder en ik hingen die maar aan onze brillen. Samen met de lokale bevolking hebben we de wedstrijd gezien. Het viel ons op dat ze allemaal Nederland aanmoedigden. Erg leuk! De sfeer zat er goed in en we konden met een opgeheven hoofd hier nog een dag blijven. Het leuke was ook dat mijn collega's mij feliciteerden via de sms, app of bellen. Zelfs Tamiresellassie uit Ethiopië belde mij om ons te feliciteren met de winst, alsof we de finale al hadden gewonnen.  Ik ben benieuwd of dat vanavond weer zo gaat. Zaterdags hebben we met een boottocht een bezoek gebracht aan het vleermuizeneiland en vredeseiland. Twee Amerikanen gingen ook nog mee, het werd erg gezellig. We zijn naar de top van het vleermuizeneiland gelopen en hadden door de bewolking een iets minder mooit uitzicht dan dat ik eerder had gehad. Toch was het nog steeds erg mooi. Ik merkte dat ik de top nu makkelijker kon bereiken dan de eerste keer. Mijn lichaam is inmiddels toch meer gewend geraakt aan de hoogte denk ik. Zaterdagavond waren Mike en Petra ( 2 collega VSO) ook in het guesthouse in Kibuye om de wedstrijd Engeland-Italie te zien. Het werd een erg gezellige en late avond.  Zondagochtend vertrokken mijn ouders en ik om 10.00 uur met de boot naar het zuiden, Rusizi. Ik was redelijk moe op de boot. 6 uur lang voeren wij over Lake Kivu met een prachtig uitzicht op Rwanda,  Congo, vissers, boten, landschappen en blote vrouwenborsten die de borst gaven aan hun kind. Rond 16.00 uur kwamen we aan in Rusizi, waar we overnachtten in een luxe tent aan het meer.  De mooiste slaapplek die ik tot nu toe heb gehad in Rwanda. We hadden een prachtig uitzicht op Lake Kivu en de vissers die binnenkwamen of de haven verlieten om 's nachts te gaan vissen. In het donker zag je tientallen bootjes met hun lichtjes vissen in het meer. Heel mooi! Sarah en Joanne( VSO collega's ) wonen in Rusizi, zij kwamen een hapje met ons mee eten. Ook waren Simon en Amy op bezoek in Rusizi. Met z'n allen werd het een gezellige avond.
Maandagochtend vertrokken we, door het Nyongwe Forest, naar Butare. En daar zijn we nu nog steeds. Gisteren hebben we gezwommen, het museum bezocht, en vooral veel souvenirs gekocht. Mijn ouders kunnen mijn souvenirs ook vast meenemen. Gisteravond hebben we samen met Hester en Sascha wat gegeten.  Het werd heel erg slecht weer en er was hevige onweer, stroom viel uit en generators werden aangezet. Zulk slecht weer had ik hier nog niet meegemaakt.
Vandaag zou ik even een dagje naar Cyahinda. Met de motor is het een dik uur en ik had geregeld dat de motordriver zou wachten en dat ik dan rond 16.00 uur weer terug zou zijn in Butare. Voor de wedstrijd! 
Nadat ik een dik half uur onderweg was begon het heel heftig te regenen.  We  moesten schuilen. Dit duurde wel een uur. Het had voor mij geen zin om door te gaan naar Cyahinda,  met het risico dat het weer alleen maar minder zou worden. Ik ben maar weer terug gegaan naar Butare. Nu is het wachten op de wedstrijd. In het naastgelegen restaurant hangt een groot scherm en daar gaan wij straks heen.  Er wonen meer Nedelanders in Butare en die verwacht ik daar straks ook. We zullen het zien.

Het is erg leuk om mijn ouders hier op bezoek te hebben. Super leuk om hun te laten zien wat ik hier doe en met welke mensen ik om ga. Even navraag gedaan; mijn ouders hebben het ook naar hun zin. We zitten nu op het terras,  wachtend op een kopje koffie en ik heb net drie brieven opgehaald bij het postkantoor.
Morgen weer naar Kigali.

Veel plezier vanavond!

  • 18 Juni 2014 - 15:13

    Ineke:

    Heerlijk om te horen dat jullie het zo fijn hebben. Veel plezier met de wedstrijd vanavond! x

  • 19 Juni 2014 - 14:44

    Petra:

    Wat leuk zo, en dat je het voetballen kan volgen! Wij doen thuis een poultje wel lachten want Jelte heeft beide keren de doelpunten van NL goed voorspeld! alleen de doelpunten van Spanje en Australie waren niet goed. Dus de pot staat nog. Hoorde dat het niet heel lang meer duurt voordat je weer naar de BigCity komt. Tot snel!

  • 19 Juni 2014 - 19:33

    Gerda:

    Wat hebben jullie veel mooie dingen gezien zeg. Nog een maandje en het zit er alweer op. Geniet er nog even van. En maandag weer voetbal kijken? Leuk dat daar ook veel Nederlanders zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 898
Totaal aantal bezoekers 133439

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: