Film Festival - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Film Festival - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Film Festival

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

01 Mei 2014 | Rwanda, Butare

Allereerst Mayo & Douwe! Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter Lena! Cadeau is onderweg!

Film Festival

Maandag-, dinsdag- en woensdagavond had ik een filmavond gepland met jaar 1, 2 en 3. Ik heb de film iThemba laten zien. De film gaat over een band met 8 personen uit Zimbabwe die allemaal een lichamelijke handicap hebben. De makers van de film volgen deze personen naar hun droom om op te treden in Amerika. In de film wordt het verhaal verteld van de twee hoofdpersonen. De film heeft een komisch karakter, maar er zit ook zeker diepgang in. De film duurt ongeveer een uur en na de film wilde ik gaan discussiëren over de film, het leven van gehandicapten in Rwanda en wilde ik mijn publiek bewust laten worden van de vooroordelen die ( sommige ) mensen hebben over gehandicapten. Één van de hoofdrolspeelsters heeft op een gegeven moment de volgende quote: ` Mensen denken dat als ze benen en armen hebben, ze ook meteen hersens hebben`. Over deze quote hebben we ook gediscussieerd.

De eerste avond waren de 1e jaars aan de beurt maar uiteindelijk bleek dat ook heel veel 2e en 3e jaars in de zaal zaten. Ik begon met tellen, maar ben bij 350 maar opgehouden. Er stonden zelfs studenten buiten mee te kijken. De studenten vonden de film erg interessant. Dit geeft veel energie.

De tweede avond besloot ik het een beetje te veranderen omdat het lastig discussiëren is met zo`n grote groep. Ik had een lijst opgehangen waarop maximaal 26 2e jaars hun naam konden zetten. Het was wel de bedoeling dat zij de vorige avond niet aanwezig waren. De lijst was snel vol, en `s avonds heb ik met dit gezelschap de film gekeken. Het napraten over de film ging nu een stuk makkelijker.

Dit wilde ik woensdagavond weer doen, maar helaas was er geen stroom. We hebben het nu verplaatst naar volgende week dinsdag.

Maandagavond doe ik deze filmavond met mijn collega`s en ik heb ook de leraren van de naastgelegen middelbare school uitgenodigd. In totaal kunnen er zo`n 60 mensen komen. Ik benieuwd. Één van mijn collega`s loopt met krukken, nadat hij een infectie heeft afgelopen aan een wond tijdens de Genocide, ik wil hem vragen om de avond te openen. Hij is hier heel open over, ik moet alleen de moed nog even verzamelen. De volgende stap is om zo`n avond te organiseren voor het dorp.

De Priesters

Zoals te lezen was in mijn vorige verslag kregen May en ik afgelopen zondag de priesters op bezoek. Ook al heb ik mijn bedenken over hun rol hier, ik moet toch zeggen dat het een gezellige middag was. Vooral de discussies vond ik erg leuk. Zij vertellen bijvoorbeeld dat je van zoenen ook HIV/AIDS kunt krijgen… Er is hier nog een hoop te leren.

Donderdag is het een vrije dag. Dag van de arbeid. `s Ochtends hebben we eerst nog een vergadering op school. Vrijdag zijn er ook nog geen lessen omdat de studenten dan nog even kunnen `rusten`. Ze bedenken hier van alles. Voor mij komt het mooi uit want morgen komen Annemarie en Joost over vanuit Kenia. Ik zie hun morgenavond en dit weekend gaan we naar Kibuye. Zondag kom ik weer terug en heb dan nog twee avonden Filmfestival. Overdag ben ik druk met het voorbereiden van materialen voor het rekenonderwijs. VSO Rwanda heeft gevraagd of ik me daar de aankomende tijd over wil buigen. Woensdag kom ik samen met een andere collega om een handleiding voor een Rekendag te maken.

Tot de volgende keer!


  • 01 Mei 2014 - 18:43

    Gerda:

    Wat leuk om te lezen dat de filmavonden zo'n succes waren! Succes met de komende. En fijn weekend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 133482

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: