Bezoek uit Amerika - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Bezoek uit Amerika - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Bezoek uit Amerika

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

02 Juni 2014 | Rwanda, Butare

( Sorry voor eventuele fouten maar type dit op mijn tablet)
Het is alweer een week geleden dat ik het vorige verslag had gepost, maar doordat ik geen laptop meer heb en we al twee dagen geen stroom meer hebben is het allemaal wat lastiger.
In de afgelopen week heb ik het reorganiseren van de bibliotheek afgerond. Op woensdag was alles klaar en nu moet ik alleen nog de verschillende boekenkasten labelen. Er was een hele rits boeken die weg konden vond ik. De directeur heeft nu gezegd dat ik die boeken mag gaan uitdelen in de klassen. Een goed idee, wie weet dat de studenten dan nog wat boeken gaan lezen.
Donderdavond had ik weer mijn filmavond met na afloop een debat over de film. We hadden gedebatteerd over de rol van de vrouw in het huwelijk en over de volgende stelling; ' It's only the girl to blame when she gets pregnant in Secondary School'. Beide stellingen waren ook ter discussie gesteld bij de Unicef training voor de leerkrachten. Ook de jongere generatie had een duidelijke mening; de man is de baas in het huwelijk en een ongewenste zwangerschap is het probleem van het meisje.
Dinsdagmiddag kreeg ik een mailtje van EDC, een organisatie die hier werkt ter verbetering van het Rwandese onderwijs. Zij werken veel samen met VSO en hebben ook hun eigen projecten hier. De handleiding voor de rekenkampen is o.a. ook naar hun opgestuurd ter goedkeuring.
Er was een rekenspecialist uit Amerika in Rwanda en die wilde graag een aantal basisscholen, middelbare scholen en lerarenopleidingen bezoeken. Omdat ik aan de handleiding voor het rekenkamp had gewerkt,  koos EDC ervoor om naar Cyahinda af te reizen. Aan mij de taak om een agenda te maken voor deze twee dagen.  Paul Goldenberg zou samen met zijn zoon en chauffeur donderdag en vrijdag in Cyahinda zijn. Ik bood nog aan dat ze bij ons wel mochten overnachten,  maar omdat wij geen stromend water meer hebben reisden ze 's avonds toch terug naar Butare om de volgende dag weer terug te komen.
Ik had aan MMKBB ( onze kroeg ) gevraagd of zij voor twee dagen een lunch kon klaar maken en dat was geen probleem. Ik had dinsdag en woensdag geregeld dat we inderdaad scholen in de buurt konden bezoeken en dat Paul ook een aantal lessen kon observeren. Tevens had ik een kleine vergadering georganiseerd met mijn collega's die wiskunde geven.
Uiteindelijk werd de planning een beetje anders dan verwacht,  maar we hebben alles kunnen doen wat Paul graag wilde. Hij heeft ook nog een aantal handige tips gegeven over de handleiding voor de rekenkampen.
Vrijdagmiddag ben ik zo brutaal geweest om te vragen of ik met hun kon meerijden naar Butare, zodat ik de vrijdagmiddagborrel in Butare mee kon pakken die Hester en Sascha daar elke week organiseren.  Ik kon bij hun blijven slapen. Het was erg gezellig, we waren in totaal met zo'n 10 andere ( ex ) VSO vrijwilligers of mensen die werkzaam zij  voor een andere organisatie.
Zaterdagochtend was het Umuganda ( de nationale vrijwilligersdag die elke laatste zaterdag van de maand plaatsvindt ), 's ochtends was dus alles dicht. Ik heb die tijd gebruikt om mijn maandelijkse rapport te maken ( wat nog niet af is door de slechte internetverbinding). Rond 12.00 uur zijn we maar het zwembad gegaan. In de namiddag ben ik weer naar Cyahinda gegaan,  toen ik kwam was de bus vol. Ik heb zo'n 1.5 uur gewacht totdat de bus vertrok.

Zaterdagavond heb ik geregeld dat dakloze jongetje elke dag 2 glazen melk en wat eten krijgt bij het lokale bakkertje. Ik kwam hem weer tegen en een collega liep samen met mij in het centrum.  Met z'n drieën zijn we naar het bakkertje gegaan en hebben we geregeld dat ik 1 keer in de week 2100 RWF betaal en dat hij dan elke dag mag komen voor 2 bekers melk en wat eten.  Hij was heel erg dankbaar,  wat mij weer ontroerde. Het komt neer op ongeveer €2 in de week. Ik moet alleen nog een manier zien te vinden hoe dit voor langer kan. May is hier in ieder geval tot januari dus tot dan zit het in ieder geval goed. Ik ben ook naar het gemeentehuis geweest maar we begrepen elkaar daar niet helemaal. Ik ga het nog eens proberen.

Zaterdagavond werden we door een aantal collega's uitgenodigd om wat te gaan drinken. Sinds kort kunnen Rwandesen ook solliciteren voor VSO om als vakdeskundige in het buitenland te werken. Hier hadden ze heel erg veel vragen over, veel collega's waren toch wel erg geïnteresseerd.
Tevens vroeg de adjunct mij of ik les wilde geven over '  Family Planning '. Ik was verbaasd. Hij zei dat ik dat wel les mocht geven over het gebruik van condooms, maar het niet mocht promoten.  Hier kon ik helaas niet mee akkoord gaan. Condooms blijven ook nog steeds verboden op de TTC. Ik heb een compromis gesloten dat ik hem assisteer bij het lesgeven, maar dat ik de les zelf niet ga geven.

Zondag was de afsluiting voor de week van het onderwijs. Er was een kerkdienst in de kerk ( heb ik overgeslagen ) en 's middags was er een feest met eten en drinken. Daar was ik natuurlijk wel bij! De presentator vertelde dat er voor iedereen 1 biertje was. Als je fanta dronk mocht je twee. Niet iedereen hield zich hieraan, dat was meteen wel duidelijk. In totaal waren er 8 scholen vertegenwoordigd en de priesters presenteerden de leraar van het jaar van de verschillende scholen. De leraar van het jaar kreeg een enveloppe met inhoud.

We gaan trouwens de 7e week in zonder stromend water. Sinds twee dagen hebben we ook geen stroom merr. Het wordt hard minder.

Tot de volgende keer!

• 02 Juni 2014 - 13:23

Jetty Bruinsma:

Hoi Jacko, vind het altijd weer erg leuk om je verslag te lezen! Ik ben even aan het meedenken over het dakloze jongentje. Misschien zou je bij het gemeentehuis een soort rekening (als ze dat hebben en/of dat je ze het aan hun verstand kunt brengen.)voor het dakloze jongentje kunnen openen, zodat hij heeeèl veel langer zijn 2 glazen melk en eten krijgt. Wil er dan graag ook wat op storten! Zomaar een ideetje. Door jouw verhalen krijgen we ook een beetje een band, met het wel en wee in Afrika. Heel veel plezier nog en geniet er nog lekker van. ( ook al is dit zonder stroom en water, wij vinden het allemaal erg gewoon dat we dit hebben.) Groetjes Jetty Bruinsma

• 06 Juni 2014 - 19:40

Jan Willem:

Ik had al gereageerd, maar zie die tekst niet meer.

Erg goed dat je je poot hebt stijf gehouden in die condoomkwaestie!
    Zo hypocriet. En gezagsgetrouw.

De typefouten heb ik niet kunnen vinden. Maar die titel van je stukje: is dat een instinker? Ik lees niets over dat bezoek uit Amerika. Of ben ik blind? (Kan best..)