Verhuizing? - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Verhuizing? - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Verhuizing?

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

29 Januari 2014 | Rwanda, Butare

Zaterdagmiddag was ik om 17.00 uur weer terug uit Butare. Ik had in de minibus een interessant gesprek met iemand die werkt als onderwijsinspecteur. Hij moet elke maand 7 scholen bezoeken, en meestal zijn de leraren erg zenuwachtig als hij komt. Herkenbaar! Mijn schouder was ook erg interessant denk ik, een ouder man viel in slaap op mijn schouder. De hele bus natuurlijk in een lachstuip. Ik heb de beste man maar laten liggen.
In Cyahinda was er geen stroom, maar gelukkig had May nog genoeg batterij op haar laptop. We hebben lekker een filmpje gekeken. Zondag zouden we om 11.00 uur bezoek krijgen maar om 15.00 uur was diegene er nog niet. We hebben lekker thuis wat omgeprutst en opgeruimd. May heeft mij ook geleerd om op houtskoolstoofjes te koken, aangezien we nog geen stroom hadden. Het smaakte prima!
Om 15.00 uur zijn we bij een huis gaan kijken waar ik misschien ga wonen. Maandagmiddag heb ik ook bij een huis gekeken en ik heb besloten om voor het eerste huis te gaan. Op dit moment wonen daar nog mensen maar die vertrekken. De badkamer moet nog even opgeknapt worden en er moet nog stromend water aangelegd worden, maar als dat er is kan ik er in. Het is een groot huis met een buitenkeuken en toilet buiten. Ook is er een slaapkamer voor de guard en 3 slaapkamers in huis. Vanaf de twee veranda`s heb je een prachtig uitzicht over Cyahinda. Ik ben benieuwd wanneer ik kan verhuizen. Het huis dat ik niet heb gekozen is van de onderdirecteur van school maar is nog in aanbouw, als ik voor dat huis zou kiezen zouden ze de bouw wel versnellen maar dat betwijfel ik.
Maandag ben ik op school bezig geweest met het stempelen van de duizenden boeken die ze van USA hebben gekregen. `s Avonds heb ik bij een voetbalwedstrijd gekeken.
Vandaag (dinsdag ) heb ik een rekenles van Augustin geobserveerd. Hij kwam 10 minuten te laat, maar maakte het goed door een goede rekenles te geven. Hij gebruikte veel humor en er was veel interactie tussen leerlingen. Hij heeft me uitgenodigd om morgen nog 2 lessen te bekijken en wil daarna graag advies. Erg leuk! Ik heb bij de directie aangegeven dat ik graag lessen wil geven aan de 2e jaarsstudenten over smartgames en coöperatieve werkvormen. Zij gaan binnenkort op stage en kunnen dat dan in de praktijk gaan oefenen. Als het goed is worden mij lessen ingepland en krijg ik binnenkort een schema. Ook heb ik mijn 1e Kinyarwanda les gehad. Ik heb per week 2 lessen. Vanmiddag ga ik samen met een Josephine ( collega ) volleyballen met een aantal studenten, de rest van de tijd vul ik nu met het maken van lesmateriaal voor de leraren om te gebruiken tijdens hun lessen, zoals flitskaarten met breuken, alfabet, vermenigvuldigingen, etc…
Zondag werd trouwens onze tuin opgeknapt door een buurmeisje. Wij hoorden al wel van alles maar kwamen er pas achter toen wij om 15.00 uur vertrokken. Volgens Anatol
( collega ) is dat heel normaal. Op zondag worden meisjes door hun moeder het dorp ingestuurd om schoon te maken. Anatol: ` Dat is wat meisjes horen te leren`. Ik heb natuurlijk aan May gevraagd of ze dit ook wel goed verstaan had……

  • 29 Januari 2014 - 16:24

    Henk:

    Hoi Jacko. Wat een belevenissen allemaal. Dat de meisjes door hun moeder het dorp ingestuurd worden om schoon te maken is uiteraard vanzelfsprekend. Volgens mij ben je al behoorlijk ingeburgerd. Heel veel succes.

  • 29 Januari 2014 - 16:53

    Cobi Bosma:

    Hoi Sjaak, fijn om al die verhalen te lezen. Enne....dat meisjes het dorp ingestuurd worden en dat Henk dat dan uiteraard vanzelfsprekend vind......Errug !!
    Dikke kus.

  • 29 Januari 2014 - 18:16

    Janke Kracht:

    leuk verhaal jacko veel succes en wacht op je volgende verslag
    groetjes

  • 29 Januari 2014 - 20:35

    Lammie:

    Hallo Jacko,
    Zo te lezen heb je je draai een beetje gevonden. Straks een eigen huisje en dan komt het helemaal goed. Wat is trouwens een guard? Het is hier vreselijk koud. Jacko tot later groetjes Lammie.

  • 30 Januari 2014 - 11:50

    Petra:

    Wat een belevenis daar.geweldig.heerlijk straks je huisje.komen de
    Meisjes je straks helpen...hilarisch.tot snel xx petra

  • 30 Januari 2014 - 21:49

    Ylse:

    Leuk om te lezen. Wens je veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 133503

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: