De Foute Priester - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu De Foute Priester - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

De Foute Priester

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

05 Maart 2014 | Rwanda, Butare

Allereerst super bedankt voor de reacties op mijn vorige verslagen. Super leuk om te lezen!
Silke: Van harte gefeliciteerd! Maak er een gezellige dag van!
Kalle: Helaas dat gaat niet lukken!
Tess: Van harte gefeliciteerd met je kampioenschap! Heel veel succes in de volgende ronde! En natuurlijk miste ik jullie toen we aan het skypen waren.
Minoek: Zeker een vroege reünie! Wanneer kom jij terug?

TTC Cyahinda in rep en roer! Één van de vrouwelijk collega`s, Maria ( It`s all in the name ), heeft een affaire met één van de priesters! Uitgerekend Maria geeft bijbelles op school. Per direct zijn alle lesroosters omgegooid en Maria mag geen bijbelles meer geven. De voormalig muziekleraar geeft nu bijbelles. It`s the talk of the town!
Wat doe ik? Ik geniet van deze roddel en lag me slap om alle commotie die is ontstaan. Maria was sowieso al niet de favoriete persoon van Cyahinda, als één van de weinige dames kwam zij ook regelmatig in de kroeg. Uiteraard vind ik Maria een topwijf!

Ik ben verbaasd over de openheid van de studenten tijdens mijn lessen. Veel studenten praten openlijk over de genocide, hoeveel familieleden zij hebben verloren en ook vertellen ze tijdens hun introductie of ze wees zijn, beide ouders nog hebben of nog één ouder hebben. Best aangrijpend. Het lesgeven zelf geeft mij veel energie en ik geniet er enorm van.

Dinsdagavond had ik een filmavond georganiseerd. De school en kerk hebben een grote gemeenschapsruimte waar ook bruiloften gehouden worden. Voor dinsdagavond had ik deze hal gereserveerd. Ik had uitnodiging opgehangen voor alle Year 2 studenten. In totaal waren alle 243 studenten er! Stiekem waren er ook een aantal Year 1 studenten naar binnen gegaan. Geen enkel probleem! In de volgende filmlessen wil ik discussies gaan starten.
Toen ik de in de zaal kwam kon ik geen stopcontact vinden, maar ergens aan het plafond bleken twee draadjes te hangen waar stroom uitkwam. Gelukkig waren er een paar heel handige studenten.

Aankomend weekend geven 2 vrijwilligers een feest in Kibuye, dit omdat zij allebei 30 worden. Kibuye ligt aan het Kivumeer en vrijdagmiddag vertrekken May en ik om op tijd te kunnen zijn. Dresscode: Kleding/Accessoire gemaakt van een rijstzak. Anatol heeft voor mij een mooie hoed gemaakt die ik natuurlijk gedecoreerd heb met bierdopjes.

Morgen ga ik samen met een collega stagebezoeken afleggen, ik heb hier erg veel zin in omdat ik op deze manier ook basisscholen kan gaan bekijken. Ik ben heel benieuwd.

Tot de volgende keer!




  • 05 Maart 2014 - 12:22

    Petra:

    Heerlijk al die verhalen.ik geniet.
    Alvast veel feest plezier.
    Xx petra

  • 05 Maart 2014 - 13:54

    Jan En Tiny:

    Uit je verslagen lees ik dat je het naar je zin hebt Jacko; MOOI !!!!!
    Wij hebben een prachtige wintersportvakantie akantie gehad in Noorwegen.Van mijn leven nog nooit zo veel sneeeuw gezien.
    Ik geniet nu van lekker tuinieren in een heerlijk voorjaarszonnetje.
    Geniet van het komende feest en veel succes met alles wat je nog ga at doen.

  • 05 Maart 2014 - 18:36

    Gjil:

    Sjak!! Heerlijk verhaal! Ook leuk dat je lekker voor de klas staat. En dat je daar volop van geniet:)
    Jinke is ook bij het Kivu meer geweest en heeft er ook in gezwommen!! Heel veel plezier iig!

    Veel liefs, Gjil

  • 05 Maart 2014 - 19:00

    Reny:

    Hoi Jacko
    Ik word natuurlijk altijd bijgepraat door Ineke, Wat heerlijk dat het daar ook zo werkt met roddels etc.
    Goed dat je weer echt naar de basisschool gaat en wat organiseer je veel en wat een belangstelling. De verhalen die je te horen krijgt zij best heavy zeg. kan je het wel een plekje geven.
    Denk iedere dag even aan je en we missen je.
    Reny

  • 06 Maart 2014 - 15:19

    Cobi Bosma:

    Hoi Sjaak,
    Wat een verhalen ! Maria mag geen bijbelles meer geven en wat mag de priester niet meer ?????
    Fijn dat je veel energie uit je lessen krijgt, dan vliegt de tijd!
    Knuffelkus Cobi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 133496

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: