Maths Camp - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Maths Camp - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Maths Camp

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

12 Mei 2014 | Rwanda, Butare

Woensdag, donderdag en vrijdag ben ik naar Nyamagabe/Gasarenda afgereisd om daar samen met Sarah Jane voorbereidingen te treffen voor een rekenkamp. Door VSO waren we gevraagd om ons daar op te storten de aankomende periode. Er was al wel een handleiding maar die moest drastisch veranderd worden. In totaal zijn we op een 49 pagina`s tellende handleiding gekomen die gebruikt kan worden op de TTC. We hebben 7 modules/sessies ontwikkeld. In elke sessie staat een rekenprobleem centraal. Elke sessie duurt tussen de 1.5 en 2.5 uur. Ook besteden we aandacht aan de didactiek van wiskunde onderwijs. In de laatste module moeten de studenten zelf een rekenles ontwikkelen. Dit programma kun je draaien in een 3-daagse workshop, in individuele lessen of als een Rekenclub. Het laatste heeft mijn voorkeur. Dit is echter aan de TTC zelf te beslissen. We hebben vrijdag het hele concept naar VSO gestuurd en nu wachten we op antwoord. Ik heb het ook gedeeld met mijn twee collega`s die wiskunde geven zodat zij ook nog dingen kunnen inbrengen. De volgende stap is het maken van alle materialen. Ik houd jullie op de hoogte.
Dondag was Sarah Jane jarig, dat hebben we `s avonds even met een aantal van haar vrienden gevierd in de lokale bar.

Vanaf Nyamagabe is het zo`n 45 minuten naar Butare. In het weekend zou ik in Butare blijven omdat Glyn, Martin, Sarah Jane en Steph hun verjaardag daar vierden. Ik had al geregeld dat ik bij Hester en Sascha kon blijven slapen. Toen ik vrijdagmiddag aankwam in Butare kon ik meteen door naar de babyborrel van de pasgeboren dochter van de directeur. May en andere collega`s waren ook gekomen. Inmiddels heeft het dochtertje ook een naam; Hallelujah. It`s all in the name.

Zaterdag waren we met zo`n 35 VSO vrijwilligers in Butare om de verjaardag van Glyn, Martin, Sarah Jan en Steph te vieren. Met z`n allen zijn we naar de Chinees en de Karaoke bar. Wat een feest! Natuurlijk deed ik ook mee met Rihanna en Diamonds. Ik houd er toch van! Het was erg gezellig. Ondertussen werden we goed op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen bij het Songfestival. De puntentelling was ook voor ons zenuwslopend. Wat waren we als Nederlanders trots!

Zondagmiddagmiddag was ik om 15.00 uur weer terug in Cyahinda. May is vanuit Butare doorgegaan naar Kigali omdat ze daar een meeting heeft. Ze is ook op zoek naar muizengif, want we hebben een muis.
Toen ik gisteren thuiskwam zaten er 3 kleine kikkers in mijn kamer en zag ik een muis wegrennen. Gelukkig dat het een muis is en geen rat ,maar toch….. Ik heb het er niet zo op. Ik heb ook liever dat de kikkers ergens anders schuilen. Ik vond ze er ook wat raar uitzien en omdat ik bang was dat ze giftig waren heb ik als een ware held Anatol gebeld om mij te bevrijden van de kikkers.

De aankomende week kan ik eindelijk de 6000 boeken, die we gekregen hebben van een sponsor, in de bibliotheek een plekje geven. Er zijn vorige week nieuwe kasten gekomen. In de eerste maand had ik de boeken al gestempeld maar ze zitten nu nog steeds in dozen.
Vanavond komen de 30 studenten van de filmclub en woensdagavond heb ik een debat met 30 studenten over de positie van de vrouw in het huwelijk. Ik ben benieuwd.

Het weer.

Officieel is het regenseizoen voorbij maar af en toe is er nog een klein buitje. Dit is ook we nodig want het heeft niet genoeg geregend in het regenseizoen. De bevolking maakt zich ernstige zorgen omdat er veel gewassen verloren zullen gaan. Ik vind het niet erg dat er veel zon is maar voor het land is het niet goed.

Het laatste omstreden nieuwtje op school is dat Claudine ( collega ) zwanger is. Maar Claudine is niet getrouwd, de vader van de ongeboren baby heeft ook geen plannen om met haar te trouwen want hij is er niet zeker van dat hij echt de vader is. Ik houd jullie op de hoogte!

  • 12 Mei 2014 - 19:23

    Ineke:

    Wat weer een verhaal Jacko! Je maakt werkelijk weer van alles mee. Het regenseizoen is enk verplaatst naar Nederland de laatste paar dagen!

  • 12 Mei 2014 - 19:33

    Roos:

    Leuk om weer een verhaal van jou te lezen. Wel stoer hoor om zoveel huisdieren te hebben;)
    Groetjes van Roos en Hilde

  • 12 Mei 2014 - 21:12

    Gerard:

    brrrr een muis in je slaapkamer..
    Lijkt me ook niets wanneer je wilt gaan slapen.. evenals kikkers.
    Leuk om je zo te volgens hoor!

  • 12 Mei 2014 - 22:21

    Claudine:

    Leuke naam van je zwangere collega, hoor je niet vaak!

  • 15 Mei 2014 - 12:19

    Petra:

    Scholieren buigen zich over examen, ja het is alweer begonnen! Auto's botsen op kruising op de N38. Wandelaars trotseren buien tijdens de Drie Prvincientocht . (Ja ook hier is het regenseizoen goed bezig, moet wel zeggen de berichten voor de aankomende dagen ziet er bijzonder goed uit). Inbrekers na achtervolging gepakt. Kinderopvang in Riemsloot (Voor dag en Dou is deze maand gestart met kinderopvang en buitenschoolse opvang in het gebouw van de openbare basisschool de riemsloot). TBC-historie maakt indruk op kinderen, De Riemsloot duikt in geschiedenis Beatrixoord. Voetbal: Haulerwijk gaat beste met spanning om. Makkinga heeft aan zege niet genoeg voor titel (ze komen 1 puntje tekort) Stelma voor de rest van het seizoen uitgeschakeld, zwaar gekneusde voet en misschien zelfs een breukje, maar aangezien ze nog last heeft zal er wel een breukje in zitten. ach moet toch met rust opknappen. Ha, duurt 6 weken toch een breuk. DIO1 blijft aardig meedraaien in de top. VZK/Donkerbroek maakt nog minieme kans op titel. Schoolkorfbal is toe aan 30e editie. Australische toeristen bezoeken De Weijert, tijdens de nationale molendagen. Zo ben je weer een beetje op de hoogte. Hou je taai, ik lees je verhalen met veel plezier. Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 6554
Totaal aantal bezoekers 133514

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: