Op z`n Afrikaans - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Op z`n Afrikaans - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Op z`n Afrikaans

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

14 Maart 2014 | Rwanda, Butare

In een vorig verslag heb ik al gesproken over Maria en haar geheime verhouding met de priester.Even een kleine update; nu blijkt dat Maria een zoon heeft van 8 jaar oud, en die is niet van de priester. Ze is als tiener zwanger geraakt van een jeugdvriend. Iets wat natuurlijk absoluut niet kan in Cyahinda. Het moeten voor Maria moeilijke tijden zijn op het moment. Gelukkig zijn er 2 Europeanen in Cyahinda die er allemaal niet zo moeilijk over doen.

Back to business: Dinsdag zou ik mijn eerst debatclub avond hebben, maar omdat er `s middags een schoolvoetbaltoernooi was ging het debat `s avonds niet door. Iemand was dit vergeten te vertellen waardoor ik een uur gewacht op. Het toernooi liep wat uit en de leerlingen moesten nog eten. Aankomende maandagavond doe ik een herkansing. Het is de bedoeling dat op maandagavond de 1e jaars komen debatteren en op dinsdagavond de 2e jaars. Ik ben zeer benieuwd naar de opkomst.
Toen ik na een uur wachten terugliep klonk het erg gezellig in MMKBB ( MaMaKaBeBe, de kroeg ), ik besloot een kijkje te nemen en daar zaten al mijn mannelijke collega`s van de TTC om de winst van het voetbaltoernooi te vieren. De directeur trakteerde. Ik kon natuurlijk niet weigeren. Zaterdag is de finale.

Elke TTC heeft van de overheid een nieuwe auto gekregen. De auto van onze TTC is woensdagochtend gekomen en om dat te vieren had de directeur een klein feestje georganiseerd. `s Middags gingen de lessen niet door en werden de leraren in de gemeenschapsruimte verwacht. Hier hebben we de komst van de nieuwe auto gevierd met bier en de lokale drank. De vrouwelijke collega`s werden bedienden en de mannen konden rustig zitten en genieten van hun borrel. Soms is het Afrikaanse leven zo slecht nog niet.

Vandaag ( donderdag ) kregen May en ik bezoek van leden van VSO Kigali o.a. de directeur van VSO Rwanda en onze programma manager, ze kwamen een les van May observeren en wilde graag weten wat wij doen op onze TTC. Ze waren zeer tevreden en we hebben goed kunnen laten zien wat wij hier proberen te doen. Na een gezamenlijke lunch met alle leraren vertrokken ze weer. Ook twee andere vrijwilligers, die in hetzelfde district werken, waren naar de TTC gekomen om de bijeenkomst bij te wonen. Zij komen uit Kenia en Oeganda.

Morgen staan er lessen over `verhalen schrijven` op het programma. Ik heb zelf een verhaal geschreven en het is de bedoeling dat ik de studenten aan het eind van de les ook een verhaal kunnen schrijven. Ik ben zeer benieuwd.

De studenten gaan hier van 08.00 tot 22.00 naar school.
Tot 16.30 uur zijn er lessen, daarna is er sport tot 18.00 uur. Tussen 19.00 en 20.00 is het diner en daarna zijn er twee uren gereserveerd voor zelfstudie. Leerlingen moeten dan in de klas studeren. Bij tourbeurt patrouilleren leerkrachten op de compound om te kijken of de studenten ook echt aan het studeren zijn. In het weekend zijn er verschillende ` clubs`. Alleen in de vakanties gaan de studenten naar huis.

Fijne avond!


  • 14 Maart 2014 - 09:47

    Lammie:

    He Jacko,


    Even weer een note van mij, heeft wat langer geduurd, via de ipad lukt het niet zo goed daarom maar speciaal voor jouw berichtjes een nieuwe laptop gekocht;-)
    Zo te zien heb je daar net als in Makkinga weer genoeg nieuws haha. Komen we jouw verhaal ook nog te lezen? Ben zeer benieuwd! Ik ga zo even naar je vriendinnetje eens zien wat die weer te vertellen heeft en natuurlijk het allerbelangrijkste Luna natuurlijk. Zondag even naar de kroeg geweest, was weer gezellig. Nou Jacko tot horens hou je goed!

  • 14 Maart 2014 - 11:29

    Luke Netters:

    Prachtig verhaal weer Jacko.........

  • 14 Maart 2014 - 16:14

    Gjil:

    Leuk weer Jacko! Zie dat er aan de emancipatie nog een en ander moet gebeuren hehe :p En aan roddels ook geen tekort haha! Benieuwd hoe dat gaat aflopen.... Veel succes maandag en dinsdag met de debatclubavond :) xxx Gjil

  • 18 Maart 2014 - 15:37

    Petra:

    Daaag, even ter info. De Nieuwe Ooststellingwerver verschijnt niet op woensdag maar op donderdag in verband met de Gemeentraadsverkiezingen. Ja, niet dat je erop zit te wachten.....kan het me goed voorstellen! ha, ha, ha geniet er nog maar even van daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 133477

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: