Debatavonden - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Debatavonden - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Debatavonden

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

20 Maart 2014 | Rwanda, Butare

Omdat de debatavond vorige week niet doorging had ik maandag en dinsdag een debatavond georganiseerd. Maandag waren de 1e jaars aan de beurt en dinsdag de 2e jaars. Het was een groot succes. 25 studenten konden meedoen aan het debat, zij konden zich inschrijven. De overige studenten mochten plaatsnemen in het publiek. De avonden werden drukbezocht.
Maandagavond waren er meer dan 300 studenten in het publiek en dinsdagavond meer dan 200. Ik was echt overdonderd.
Er werd gedebatteerd over de volgende stelling:

` It should be your own choice what kind of clothes you will wear to school.`

Dit omdat de studenten hier uniformen moeten dragen, omdat dat verplicht is op een college, maar zodra zij doorstromen naar universiteit dit niet meer hoeft.

Er werd behoorlijk pittig gediscussieerd en dat was erg leuk. Het viel mij op dat de 1e jaars feller waren dan de 2e jaars. Het publiek mocht uiteindelijk kiezen wie er gewonnen had. De volgende keer gaan we discussiëren over de volgende stelling: ` In a marriage a man has more rights than a women.` Ik hoop dat er dan wat meer vrouwelijke studenten meedoen want nu waren er in beide groepen maar 2 van de 25.
Ook mogen zij zelf discussiepunten inleveren. Ik ben benieuwd.

Op school zijn de leraren erg druk met het voorbereiden van de examens, de examens beginnen morgen (vrijdag) en duren tot volgende week vrijdag. Elke leerkracht wordt geacht zijn eigen examen te maken voor het vak waarin hij/zij lesgeeft. Ik heb aangeboden om de examens te typen zodat ze de examens volgend jaar weer gebruikt kunnen worden. De eis was dat de examens voor 17 maart bij mij ingeleverd zouden worden. Dat heeft niet iedereen begrepen want ook vandaag komen er nog examens binnen. In de week van 31 maart kijken de leerkrachten de examens na en de studenten hebben dan tijd om te rusten. Zij blijven dan wel op de compound en wachten op de resultaten. Vanaf 5 april is het dan vakantie voor 3 weken. Iedereen verlaat dan de compound. Studenten en leraren gaan dan naar hun families. Eind april begint dan de tweede periode, die duurt dan weer 13 weken. In de week van 31 maart geef ik samen met een collega VSO-er uit Engeland een 2-daagse Writers` Workshop. Zij is een specialist hierin en samen proberen we er hier ook een succes van te maken.

In de week van de examens ben ik in Kigali voor twee trainingen. Maandag en dinsdag heb ik een training van de donor die het project waarvoor ik werk gefinancierd heeft en woensdag en donderdag hebben we twee evaluatiedagen van VSO. Ik vertrek morgen ( vrijdag ) alvast naar Kigali om mijn paspoort op te halen, als het goed is heb ik nu een workpermit. Het is ook wel handig dat ik een paspoort heb want over 2 weken ga ik voor een korte vakantie naar Ethiopië.

Het afgelopen weekend heb ik de zondag trouwens doorgebracht met Sascha, Hester en Roos in Butare bij het zwembad. Het was heerlijk zwemweer en ook kwam mijn directeur nog even langs om mijn zwemkunsten te bekijken. Hij was daar met een dame. Het was niet zijn vrouw… ze werd geïntroduceerd als zijn zus, maar in een eerder gesprek vertelde hij dat hij geen broers en zussen meer had….. Maak ik nu roddels, of is dit wat ik denk dat het is…..

Leuk om mee af te sluiten: Ik heb mijn eerste huwelijksaanzoek ook binnen…. en het was van een man.

Fijn weekend!

• 20 Maart 2014 - 22:35

Heleen:

Mooie mijlpaal, je eerste huwelijksaanzoek (en nog wel van een man!). Vast niet de laatste! Wat een opkomst op je debatavonden, leuk hoor. Daar doe je het voor. Alvast een fijne vakantie in Ethiopië!