Eerste dagen... - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Eerste dagen... - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Eerste dagen...

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

12 Januari 2014 | Rwanda, Kigali

11-01-2014

In gezelschap van Jan Willem Lackamp en een Tusker biertje schrijf ik dit eerst verslag vanuit Afrika op het vliegveld in Nairobi-Kenia. Over 2 uren vliegen we verder naar Kigali met een tankstop in Bujumbura – Burundi. Wat is er veel gebeurd in de afgelopen dagen…. Ongelooflijk!
Woensdag heb ik afscheid genomen van veel vrienden, collega`s, familie en bekenden met een afscheidsborrel in Café de Koning. Ik vond het een zeer geslaagd feestje en ook er werd grof gedoneerd voor VSO. Meer dan €450 kan ik overmaken naar VSO Nederland. Super bedankt hiervoor.
De afgelopen week was er niet alleen de spanning om mijn vertrek naar Rwanda maar ook de spanning om mijn visum. Want dat visum kwam maar niet. Waarschijnlijk zou ik niet verder komen dan Kenia. Gelukkig woont Annemarie een Kenia, een vriendin die ik nog ken uit Ethiopie, en die kon mij eventueel opvangen.
Vrijdagmiddag hadden we dit allemaal geregeld maar toen kwam om 17.15 uur dan toch nog mijn visum binnen via Facebook! Hoe vooruitstrevend is Rwanda!
Vrijdagavond voor een laatste borrel naar de kroeg en wederom afscheid nemen.. Toen kwamen de waterlanders.
Proberen te slapen om 23.30 uur want om 04.30 uur moest ik weer op. Het slapen lukte niet echt.
Net voordat mijn ouders mij naar Schiphol zouden brengen stonden Anne en Aleid opeens voor de deur om mij uit te zwaaien! Wat een verrassing.
Op Schiphol hadden Jan Willem en ik afgesproken om elkaar te ontmoeten bij de In – Check balie van KLM. Ik heb hem leren kennen bij de trainingen van VSO en ook hij gaat voor een jaar naar Rwanda.
Ik had me braaf aan het maximale aantal kilo`s gehouden. Jan Willem daarentegen niet waardoor zijn schoenen bij mij in de koffer moesten!
De vlucht was goed en ging redelijk vlot. Ik heb drie film gekeken ( De Nieuwe Wilderenis, Diana en Chez Nous) en toen landden we al in Nairobi. Het eerste verslag is ook al in het dagboek geschreven! Dus… ik lig op schema!
Volgende verslag echt vanuit Rwanda.

12-01-2014

Na twee korte vluchten ben ik vannacht aangekomen in Rwanda. We waren 45 minuten eerder dan gepland waardoor we even moesten wachten op de mensen van VSO die ons op kwamen halen. Toen zij er ook waren hebben ze ons naar het Christus Centre Guesthouse gebracht. Het moet dus zeker goed komen! Om 03.00 uur lag ik gebroken in bed en viel gelukkig vrij snel in slaap. 4 Uren later werd ik wakker en nu zit ik voor mijn kamer dit verslag te tikken. Ik heb een ruime kamer met stroom, wastafel en stromend water. Vlakbij zijn de douchehokjes maar vanochtend was er geen warm water.
De temperatuur is erg aangenaam en ik dit dan ook al lekker in mijn T-shirt. Het wachten is nu op iemand van VSO en dan gaan we ontbijten en kennis maken met de andere vrijwilligers die dit weekend zijn ingevlogen.
Inmiddels heb ik kennis gemaakt met de andere 13 vrijwilligers die hier aan de slag gaan. Ze komen uit Engeland, Kenia, Zimbabwe en Oeganda. We hebben alvast wat geld gekregen en ook hebben we een Rwandese simkaart gekregen.
Mijn telefoonnummer vanaf nu is: 00250783107756. Hierop ben ik te bereiken. Deze week ga ik ook nog internet regelen voor mijn laptop en wanneer er ergens wifi is heb ik ook internet op mijn telefoon.
Vanochtend wilden we gaan zwemmen, maar toen we bij het zwembad aankwamen was daar net een kerkdienst aan de gang en kregen wij niet de toestemming om te zwemmen.
Een vrijwilligster die hier al 9 maanden zit is dit weekend bij ons om ons wat rond te leiden.
Straks gaan we de telefonie regelen en ergens nog wat drinken.
Morgen begint dan echt de training. De training duurt maar 4.5 dag. In de aankomende week leren we de basisvaardigheden van de Rwandese taal, het Kinyarwanda,, maken wij een bankaccount aan, krijgen een citytour en brengen ook een bezoek aan het Genocidemuseum.
Donderdagmiddag gaan we de markt op om nog dingen te kopen voor het huis en vrijdagmiddag worden we naar onze eigen plaatsen gebracht. Spannend allemaal!
Wat meteen opvalt is dat Kigali ontzettend schoon is. Je vindt nergens rotzooi langs te weg. De stad is ook heel erg groen en het verkeer valt heel erg mee. Er wordt zelfs gestopt voor zebrapaden.
Nu moet ik gaan want we doen een borrel in de stad! Mijn adres:
VSO Rwanda
Jacko Oosterhof
P.O. Box 4599
Kigali, Rwanda

Telefoonnummer Jacko: 00250783107756 ( vanaf 14-01-2014 )


  • 12 Januari 2014 - 20:24

    Kaj En Janique:

    Haaai Jacko!
    Goed te lezen dat je een goede vlucht hebt gehad. We zijn benieuwd naar nog meer foto's en verhalen. Groetjes

  • 12 Januari 2014 - 22:05

    Jikkie:

    Hey mop. Heerlijk om te lezen dat alles goed is gegaan. En dat je goed begint met wen borrel.
    wacht met plezier op de volgende verslagen. Xxx

  • 13 Januari 2014 - 07:56

    Henk, Ineke En Wouter:

    Mooi dat je een goede reis hebt gehad. Leuke foto's Sjaak en fijn voor jou de groep bestaat voor het grootste deel uit vrouwen! Hi hi. Na een dagje rond kijken nu maar lekker aan de slag! Veel succes en plezier! Liefs ons.

  • 13 Januari 2014 - 12:22

    Sanne En Max:

    hoi wij zijn het max en sanne we zitten dit op school te typen hoe gaat het daar met ons gaat het goed.
    dit moet ik van max typen; LALLALALALALALALALALALAAAAA
    met vriendelijke groeten (hihi)
    miauw en waf

    Hahah nee hoor max en sanne ;p


  • 13 Januari 2014 - 14:01

    Cobi Bosma:

    Hoi Sjaak, geinig dat jij schoenen van een ander in je bagage moest meenemen. Jij hebt ook zo weinig schoenen!!! Ik zag op de foto's dat het weer veel vrouwen zijn om jou heen...
    KnuffelX

  • 13 Januari 2014 - 14:01

    Cobi Bosma:

    Hoi Sjaak, geinig dat jij schoenen van een ander in je bagage moest meenemen. Jij hebt ook zo weinig schoenen!!! Ik zag op de foto's dat het weer veel vrouwen zijn om jou heen...
    KnuffelX

  • 13 Januari 2014 - 16:10

    Jamel En Wietze:

    Hallo jacko,

    succes gewenst! We hopen dat we jou in groep 8 nog krijgen! Groeten van wietze en jamel

  • 14 Januari 2014 - 22:08

    Lammie:

    He Jacko,

    Goed te horen, dat de eerste indruk goed is. En dat je vertroeteld wordt daar twijfel ik niet aan. Ik begin maar niet over de schoenen, want dat hebben de anderen al gedaan, iedereen is op de hoogte dus haha.
    Aan je gezicht te zien geniet je en dat is het belangrijkste. Groetjes ook van Jensen.

  • 15 Januari 2014 - 13:45

    Sijbe De Jong:

    Beste Jacko Oosterhof. Namens alle collega's van het stafbureau wil ik je succes en heel veel plezier wensen in Rwanda. Wij missen een kanjer op De Riemsloot, dus Rwanda krijgt een topper! Veel plezier en heel veel succes daar. We blijven je volgen!

  • 15 Januari 2014 - 19:04

    Jan En Tiny:

    Wat fijn om zo al een beetje de sfeer te proeven.

    Gr.,
    Jan en Tiny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1022
Totaal aantal bezoekers 133510

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: