Bijeenkomst - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Bijeenkomst - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Bijeenkomst

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

28 Maart 2014 | Rwanda, Butare

Een week geleden ben ik naar Kigali vertrokken en pas vandaag ben ik weer thuis gekomen. Vrijdagmiddag moest ik me melden bij het Ministerie van Migratie om daar mijn paspoort en werkvisum op te halen. Dat is nu geregeld! Maandag en dinsdag had ik een LNA meeting. Woensdag en donderdag hadden we ACR meeting van VSO. Oftewel; het afgelopen jaar werd geëvalueerd en er werden plannen gemaakt voor het aankomende jaar.

Het afgelopen weekend ben ik in Kigali gebleven om niet steeds heen en weer te hoeven reizen. Een aantal VSO vrijwillgers woont ook in Kigali dus ik hoefde met niet te vervelen. Sarah woont 6 uur reizen van Kigali af en was ook in het weekend al gekomen omdat zij ook maandag en dinsdag bij de meeting moest zijn. We hebben het grootste gedeelte van het weekend samen doorgebracht. We hebben gegeten bij Abednego, die heerlijk Keniaans voor ons gekookt had en hebben een avond bij Lucy en Tina gegeten die Italiaans hadden gekookt.

LNA.

Maandag hadden we onze eerste LNA meeting. LNA staat voor Literacy & Numeracy Advisor. In totaal zijn we met z`n zessen; Sarah ( UK ), Sarah Jane (UK ), Monica
( Oeganda ), Simon ( Filippijnen ), Prima ( Indonesië) en ik. Het is een nieuw project binnen VSO en daarom is er ook nog veel onduidelijk. S.J. en Monica zijn hier nu voor een half jaar en de andere vier zijn in januari gekomen. Het is de bedoeling dat er elke 3 maanden een bijeenkomst is waarbij we ervaringen en ideeën uitwisselen. Ik mocht het spits afbijten met twee dagen notuleren. Dat viel nog niet mee omdat alles in het Engels is en de bijeenkomst 2 dagen duurde. S.J. is verkozen tot voorzitter voor de volgende vergadering. Dinsdags waren de directeuren uitgenodigd om deel te nemen aan de bijeenkomst zodat we samen met onze TTC collega konden kijken naar de mogelijkheden van onze rol binnen de school. Gelukkig was er iemand van elke school. Ik vond het een erg zinvolle bijeenkomst, die `s avonds natuurlijk gezellig werd afgesloten.

ACR ( Annual Country Review) meeting van VSO.

Woensdag en donderdag was er de jaarlijkse ACR bijeenkomst van VSO. We werden met z`n allen verwacht in een resort in Gashora, een plek aan een meer zo`n 1.5 uur rijden vanuit Kigali. Omdat wij als LNA`s al in Kigali waren werden wij met een bus opgehaald uit ons guesthouse, en konden wij met de mensen van kantoor meerijden. We moesten wel langer dan een uur wachten waardoor we veel te laat kwamen, maar dat mocht de pret niet drukken.
Het resort lag aan een meer en dat was echt prachtig. We werden in groepen verdeeld en hebben het afgelopen jaar geëvalueerd en we hebben plannen gemaakt voor het aankomende jaar. Mijn inbreng was niet zo heel groot omdat ik hier nog niet zo lang ben. We vergaderden onder de beste omstandigheden; aan het meer, in de zon, buiten, onder het genot van lekker eten en drinken en gezellige mensen om ons heen. Het leukste van de bijeenkomst vond ik het terugzien van al mijn collega`s die tegelijkertijd met mij zijn gekomen. We hebben weer lekker bijgekletst en geroddeld. Er gebeurt heel wat in Rwanda. Van alle landen waar VSO actief is, is Rwanda het land waar de meeste VSO`ers trouwen met een lokaal iemand en zwanger terugkeren. Nou zal dat bij mij niet zo snel gebeuren.
Tijdens de gezamenlijke bijeenkomsten had ik ondertussen de tijd om de notulen van dag 1 van de LNA meeting uit te werken. Ideaal zo`n tablet!
`s Avonds werd er gefeest met vrijwilligers en VSO staff. Erg gezellig. En zoals te verwachten: Ik moest het licht uitdoen, we waren verwikkeld in een discussie over vluchtelingenkampen. Er zijn vluchtelingenkampen in Rwanda die al meer dan 20 jaar bestaan en wat gewoon een compleet dorp is geworden.

Donderdagavond was er de optie om terug te gaan naar Kigali of om nog een nachtje in Gashora te blijven. Met een groep andere collega`s hadden wij al besloten om terug te gaan naar Kigali om daar nog even de week gezellig af te sluiten, dat hebben we gedaan in de pizzeria en in Lemon Tree.
Vanochtend zat ik om 08.30 uur in de bus naar Butare. May en Anatol kwamen ook naar Butare om daar wat inkopen te doen en mij te ontmoeten. May was niet naar de ACR gekomen. Het was erg leuk om hun weer te zien. We hebben samen geluncht en zijn toen weer naar Cyahinda gegaan. De bus zat binnen een half uur vol, wat een meevaller was.

Ik keek er naaruit om weer naar `huis` te gaan! Thuis wachtte mij 5 pakketten en 4 brieven. Mijn dag kon niet meer stuk!

Fijn weekend!

  • 28 Maart 2014 - 21:27

    Jan En Tiny:

    Beste Jacko,

    Wij zien altijd weer met veel belangstelling uit naar je volgende belevenissen.
    Het voorjaar is hier nu echt aangebroken.

    Volgens ons kun je daar bij jullie ook heerlijk eten en feesten.
    Dat vind jij vast niet erg.

    Groetjes,
    Jan en Tiny.

  • 30 Maart 2014 - 20:34

    Jankekracht:

    Erg leuk om steeds je verhalen weer te horen
    Silke heeft vol trots haar olifantje van jou laten zien Ze hadden op school thema over Afrika en ze liet ons prachtige dingen zien bv. gedraaide doek op hoofd en daar zette ze bakje .op geweldig om te zien
    hartelijke groeten Janke

  • 01 April 2014 - 14:34

    Petra:

    He harde werker,
    hier nog een klein verslagje over het wel en wee
    Ongeluk op de kruising bij de Prikkedam. Cross Prikkedam druk bezocht. DIO 2 verliest weer.......(wat een slechte partij) Stelma neemt 40% van de doelpunten voor haar rekening, ha, ha we hebben er maar 5 gemaakt.............ha, ha, ha. Jelte Westenbroek haalt zijn A diploma! Wat een feest, zijn ouders super trots. Hier prachtig voorjaars weer 20 graden en een lekker zonnetje. Het voorjaarsweer houdt nog even aan. Bewoners Rikkingahof smullen van pannenkoeken op nationale pannenkoeken dag. Vreemde stellages langs de balkweg roepen veel vragen op?

    tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 133491

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: