De Dronken Guard - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu De Dronken Guard - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

De Dronken Guard

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

01 April 2014 | Rwanda, Butare

Zoals bijna iedereen in Rwanda hebben wij `s nachts een guard. Hij begint `s avonds om 18.30 uur en werkt tot 06.30 uur in de morgen. Hij heeft een eigen kamer bij ons in de compound, slaapt daar, eet daar en wast zich daar ook. Wanneer ik `s ochtends ga douchen kom ik hem altijd tegen. Om 06.30 uur begint hij als guard te werken bij de TTC en dat doet hij tot 18.30 uur. Hij is dus eigenlijk 24 uur guard. En dan heb je wel eens een verzetje nodig. Hij is erg aardig, en doet volgens ook het werk goed. Hij slaapt zo nu en dan, maar wij voelen ons erg veilig en dat is erg belangrijk. Wanneer het donker is en wij de deur nog niet op slot hebben klopt hij altijd even aan om te vertellen dat we de boel op slot moeten doen.
We komen hem ook wel eens in de kroeg tegen, en zodra hij ons ziet weet hij niet hoe snel hij naar huis moet gaan.
Gisteravond hadden we een behoorlijk dronken guard aan de deur. Hij is behoorlijk gesteld op Yvonne die hier een paar dagen verblijft ivm de Writers` Workshop die zij doet op de TTC. Gisteravond klopte hij weer aan. Yvonne was al op haar kamer maar May en ik waren nog wakker en wij openden de deur. Hij kwam binnen om ons welterusten te wensen, maar hij stond niet meer recht op zijn benen. Hij bleef maar vragen om Yvonne, maar zij bleef veilig op haar kamer. Het was een hele toestand om hem weer buiten te krijgen. Daarna ging hij op de veranda zitten om te `bewaken` maar toen ik ging slapen hoorde ik een ongelooflijk hard gesnurk. Vanochtend was hij super vrolijk en leek hij zich niks meer te herinneren van gisteravond. Misschien wordt het toch eens tijd voor een goed gesprek met hem…..

Writers` Workshop.

Nadat ik vrijdag terug was gekomen uit Kigali ben ik zondagochtend weer vertrokken richting Butare om daar Yvonne op te halen. Zij is een VSO collega en is tegelijk met mij in Rwanda aangekomen. Zij is hier om Writers` Workshops te doen in het land. Ik had haar uitgenodigd om bij ons op de TTC te komen. Zij woont in Kigali, maar omdat het nogal lastig is om een bus te vinden in Butare naar Cyahinda besloot ik om haar daar op te halen. Zij kwam rond 13.00 uur aan in Butare, maar ik was er al op 08.00 uur. Ik heb heerlijk gezwommen en heb koffie gedronken bij Hester en Sascha. Toen Yvonne aankwam zijn we eerst even wat gaan lunchen. Na de lunch moesten we helaas nog 1.5 uur wachten op een bus, maar we hebben ons wel vermaakt.
Samen met Yvonne doen May en ik de Writers`s Workshop op onze TTC. We hebben ook 4 collega`s die ons helpen. Patrice, Donatien, Josephine en Ignace. Maandagochend trainde Yvonne ons en maandagmiddag begon de workshop voor 23 studenten die zich hadden opgegeven. Woensdagmiddag sluiten we het af met een certificaat, Fanta en een donut. Het is erg intensief maar erg leuk. De studenten hebben vorige week hun examens afgerond en wachten deze week de resultaten af. De rest van de dag vullen ze met sport en films kijken. Ik was erg blij dat er toch nog 23 studenten geïnteresseerd waren in de workshop. Het is erg pittig, maar leuk. Er mocht geen geweld in het verhaal voorkomen, geen moord en het probleem moest opgelost worden door een kind of een dier. Dit is nog een hele opgaven. De studenten hebben nu een kladversie, maar als het goed is gaat morgen iedereen naar huis met een goed verhaal.
De beste 3 à 5 verhalen worden ook daadwerkelijk gepubliceerd en worden geïllustreerd. Vervolgens worden die verhalen gegeven aan alle basisscholen in Rwanda. Dat is wel erg leuk en een goede motivatie.

Vakantie.

Donderdag vertrekken de studenten allemaal naar hun huis om vervolgens op 28 april weer terug te keren.
Ik vertrek vrijdag naar Kigali om vervolgens zaterdag naar Ethiopië te vertrekken. Tamiresellassie ( mijn oud directeur ) heeft mij inmiddels gebeld en gezegd dat hij me van het vliegveld komt halen. Ik ben benieuwd!
Ik probeer het volgende verslag in Ethiopië te schrijven!

Fijne avond!

  • 02 April 2014 - 06:47

    Annemarie:

    Doe je de groetjes aan de maat?

  • 02 April 2014 - 07:51

    Ineke:

    Heel veel plezier in Ethiopië!

  • 02 April 2014 - 21:10

    Petra:

    Wat een pracht verhaal..heb weer genoten.veel plezier in Ethiopie.
    Dikke kus

  • 03 April 2014 - 11:22

    Petra S:

    Honden en paarden hebben spartelvijver (canadameer).Circus Renz start Europese tour in Oosterwolde. Man scheurt in onverzekerd voertuig (koekkebakker) Diamanten paar is nooit verhuisd. Man gewond bij aanrijding op de Prikkedam. Kijkje nemen bij Oold Ark. Ooievaar trek de aandacht (ooievaar heeft nest gebouwd op de schoorsteen van een afgebrande boerderij). Zaterdag open huizen dag..... Oude tijden herleven op Prikkedam (met een deelnemersveld van 272 motorcrossers en een recordaantal bezoerkers was het goed vertoeven afgelopen zondag. Nog een leuke annekdote, Jelte vond je schatkaart geweldig.....ha, ha die leuke kaart! grt.Petra

  • 09 April 2014 - 10:28

    Nienke Van Der Zwan - VSO Nederland:

    Hoi Jacko,
    Mooi om je verhalen te lezen en je foto's te zien. Keep up the good work!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 133505

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: