Terug in Rwanda - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu Terug in Rwanda - Reisverslag uit Butare, Rwanda van Jacko Oosterhof - WaarBenJij.nu

Terug in Rwanda

Door: Jacko

Blijf op de hoogte en volg Jacko

15 April 2014 | Rwanda, Butare

De laatste dagen in Ethiopië waren erg leuk. Ik ben een paar keer bij de school geweest en heb geholpen bij de Magic Show. Het was erg leuk om weer even deel uit te maken van het team op Times` Choice Academy, ook al zijn er heel veel nieuwe leraren. In Debre Zeit heb ik veel tijd doorgebracht met Gebeyaw, Yeshi en de mensen van de school. Donderdagmiddag ben ik nog even wezen zwemmen. De hoogste duikplank heb ik dit keer niet aangedurfd.
Vrijdag vertrok ik weer richting Addis. Ook hier heb ik me de laatste dagen optimaal vermaakt. Maandag ochtend was het tijd om weer terug te vliegen naar Rwanda.

Na een vlucht van 2 uur kwam ik om 12.15 uur aan in Kigali en kreeg ik een bericht van Ségerien, zij is een Nederlandse vrouw die hier werkt en ik had een afspraak met haar om 16.00. Zij vroeg of de afspraak ook om 14.00 uur kon. Geen probleem! Ik heb snel de koffer naar het guesthouse gebracht en ben naar haar toegegaan. Zij heeft veel films waarin de hoofdrollen worden vertolkt door gehandicapte mensen. Zij organiseert filmfestivals waar deze films vertoond worden zodat de lokale bevolking bewust wordt van het feit dat mensen met een beperking ook een toekomst hebben. Ik heb wat films van haar geleend en ga hier een `klein` filmfestival organiseren voor de mensen in het dorp. Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Omdat ik niet meer door kon reizen naar Cyahinda ben ik maandagnacht in Kigali gebleven. Tina, collega VSO, vierde haar 29e verjaardag en dat hebben we gevierd bij Mastergrill met nog een aantal andere VSO collega`s. Aankomend weekend hebben we het afscheid van Lucy, zij is tegelijk met mij gekomen maar vertrekt volgende week woensdag weer naar Engeland. De organisatie waar zij voor werkt en Lucy hadden allebei andere verwachtingen.
Tussendoor ben ik nog even naar de markt en supermarkt geweest om dingen te kopen die in Cyahinda niet te koop zijn. Met een extra koffer zou ik de volgende dag richting Cyahinda vertrekken.

Vanochtend vroeg opgestaan om om 09.00 uur de bus te nemen naar Butare, ook hier heb ik nog wat inkopen gedaan. In de bus zat ik naast een dame die heel graag haar Engels wilde verbeteren, ze bleef maar tegen mij praten. Na een uur heb ik heel asociaal mijn Ipod opgezet.
Aagekomen in Butare belde ik mijn directeur om te vertellen dat ik weer in het land was, hij was ook in Butare want vannacht was z`n derde dochter geboren! Hij zou `s middags weer teruggaan naar Cyahinda. Ik kon wel met hem meerijden, wat mij wel handig leek met al mijn koffers. Ik kon naar zijn huis komen. Toen ik daar aankwam was hij er niet, maar alleen zijn werkster was thuis. Ik belde hem en hij vertelde dat ze nu op de terugweg waren van het ziekenhuis. Zo werd ik de eerste kraamvisite en werd ik om 13.00 aan een biertje gezet. Onderweg had ik in een winkeltje nog een kleinigheidje kunnen scoren wat ze erg konden waarderen.
De baby werd in de wieg gelegd, moeder ging aan de poets en vader en ik vertrokken om 14.00 uur richting Cyahinda, met Celine Dion en The Backstreet Boys op de radio. Het Afrikaanse leven gaat gewoon door.

Inmiddels hebben May en ik elkaar weer op de hoogte gebracht van onze vakanties. May is naar Zuid-Afrika geweest. We hadden voor elkaar een souvenirtje meegenomen. Erg leuk!
Deze week is Unicef begonnen met een 10-daagse training aan de leraren bij ons op de TTC. May heeft vandaag geholpen en morgen en donderdag ga ik ook helpen. Van de 3 weken vakantie zijn er dus 2 week trainingen. Voor hun aanwezigheid krijgen ze een vergoeding. Dat is en lokkertje om te komen. May vertelde dat zelfs de schoonmaakster meedoet aan de training, gewoon om de vergoeding te krijgen. Je blijft je soms verbazen.

Fijne avond!

  • 16 April 2014 - 06:36

    Annemarie:

    Slim dat je de hoge duikplank hebt overgeslagen.
    Moet er niet aan denken dat je eruit ziet zoals de duikplank...

  • 16 April 2014 - 18:10

    Gerda:

    Leuk verslag zeg! Zo te lezen heb je het erg naar je zin gehad in Ethiopië. Wij zijn de weken aan het aftellen. Vrijdag nog maar 5 weken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacko

Actief sinds 27 Nov. 2013
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 133507

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 12 Januari 2015

Aanmaken blog

Landen bezocht: